2 maanden alweer. “Times flies when you’re having fun.” Begin dit jaar nam ik het besluit om voor mezelf te beginnen. Niet omdat er geen andere optie was, maar omdat ik het heel graag wilde. En ik heb er tot nu toe nog geen moment spijt van gehad!
Een eerste kleine jubileum. De eerste maand was om voordat ik er erg in had. En zo snel zelfs dat ik geen tijd had om erbij stil te staan. Nu dus wel even.
Veel bezoek
Ik ben verbaasd over het aantal bezoeken dat deze website nu al genereert. Het mag nog wel wat stabieler worden, maar gemiddeld komen er dagelijks toch zo’n 40 unieke bezoekers een kijkje nemen. Gekkenhuis was het op 11 maart toen er vanuit het UWV een nieuwsbrief verstuurd werd met mij op de voorkant. Bijna 500 bezoeken die dag! En het leuke is dat deze mensen blijven hangen. Ze hebben zich geabonneerd op mijn wekelijkse nieuwsbrief en nodigen me uit op LinkedIn (met persoonlijke uitnodiging). Natuurlijk. De nieuwsbrief is naar alle werkzoekenden gegaan in Nederland. Niet echt mijn doelgroep, maar wie weet? Ook zij komen weer aan de bak of gaan voor zichzelf beginnen. Of ik kan mijn diensten aanpassen op een nieuwe doelgroep. Nieuwe opties.
Het meeste bezoek komt via Twitter binnen. De gemiddelde bezoeker blijft 2 minuten en 33 seconden hangen. Het langst blijven de bezoekers hangen die hier komen via een reactie van mij op een andere website. Zij weten zich hier bijna 26 minuten te vermaken. Ook het verkeer van 42bis, waar ik ook voor schrijf, hebben het hier naar hun zin. Zij blijven gemiddeld 14 minuten hier. Leuk, zo krijg ik direct inzicht in het effect van mijn inspanningen op andere websites.
Best gelezen
Niet echt een verrassing, ik had al zo’n vermoeden. Dit zijn namelijk ook de artikelen met de meeste reacties. Op de blog, Twitter en LinkedIn.
De top 5:
- Een LinkedIn uitnodiging versturen. Dat doe je toch persoonlijk?
- Maak van LinkedIn geen gemaskerd bal en gebruik een profielfoto
- 10 tips om succesvoller voor Twitter te schrijven
- 10 email gewoontes waar ik me aan houd
- SUCCES met content marketing: plakkende content
Grappig detail: ik wilde ook een top 5 maken met de artikelen die ik het leukst vond om te schrijven. Zag er precies het zelfde uit. Toeval? Ik denk het niet!
E-mail nieuwsbrief
Wekelijks verstuur ik een e-mail nieuwsbrief. Daar ben ik nog een beetje mee aan het stoeien. Volgens mij heb ik de layout nu wel goed, maar het is toch wel een uitdaging om elke week weer iets te delen wat de moeite waard is. Ik heb namelijk geen zin om de artikelen die ik hier neerzet plat door te sturen. Het mag wel wat extra zijn. Elk kanaal staat op zichzelf. Daarom heb ik de nieuwsbriefabonnees afgelopen maandag verrast met mijn eerste e-book: Wie is jouw klant écht? Kom er achter met behulp van de Empathy Map. Een klein boekje over hoe je inzicht kunt krijgen in jouw doelgroep. Heel praktisch en héél leuk met grote vellen papier, post-its, tijdschriften en stiften.
Goed nieuws voor iedereen die (nog) geen nieuwsbrief ontvangt. Het e-book komt ook snel voor jullie beschikbaar.
Opdrachten
Natuurlijk vind ik het heerlijk om voor jullie te schrijven. Maar er moet ook geld verdiend worden. Brood is niet gratis en dat moet toch echt op de plank komen. Maar ik moet zeggen. Ik heb niet te klagen. Ik ben nu met een aantal leuke opdrachten bezig en er zitten er nog een aantal in de pijplijn. Vorige week was een hele fijne week waar vanuit mijn netwerk ineens 4 goeie leads kwamen. Dat netwerk hè. Zó ontzettend belangrijk!
Waar ik nu onder andere mee bezig ben?
Voor 1 opdrachtgever heb ik een plan van aanpak geschreven hoe we meer bezoekers naar de website gaan krijgen en hoe we deze bezoekers gaan converteren naar klanten en ambassadeurs. Dat is de essentie van de opdracht. Door me te verdiepen in de doelgroep kan ik bepalen welke kanalen effectief zijn om meer traffic naar de website te genereren. Vervolgens is het zaak om de website te optimaliseren, zodat de bezoekers daar sneller en makkelijker kunnen converteren. Erg leuk om mee bezig te zijn!
Verder ga ik binnenkort een Masterclass bloggen geven. Waar moet je nu op letten als je begint met bloggen? Wat zijn de slimmigheidjes en hoe ziet een goede blogpost eruit. Een aantal vragen die ik ga beantwoorden tijdens deze Masterclass heb ik al eerder beantwoord, maar zullen nu in de praktijk gebracht gaan worden. Ik heb er ook erg veel zin in om deze Masterclass te gaan geven.
Op stapel
Natuurlijk blijf ik constant in beweging. Een aantal aanpassingen die ik het komende half jaar wil doorvoeren:
- Van blog naar website. Afrit22.nl moet af van het “blog uiterlijk”. Ik ben nu bezig met het ontwerp van een mooie homepage
- Duidelijke contactmomenten op de website. De website is nu niet gericht op conversie. Daar wil ik wel meer naar toe. Overigens zonder afbreuk te doen aan de content
- Google Analytics beter inrichten, om nog beter inzicht te krijgen in de resultaten
- Sinds gisteren ben ik Hootsuite Partner, maar ik wil ook Hootsuite Expert worden
- Dienstverlening in pakketvorm aanbieden. Minder consultancy, maar kant-en-klare producten
Ik zit niet stil dus. Aan de gang maar weer, er is nog genoeg te doen! Als jullie nog tips voor me hebben dan hoor ik het natuurlijk graag in de reacties!
4 Comments on “De eerste 2 maanden: terugblik en snel weer verder”
Welkom bij de club van ondernemers! als je eenmaal aan het ondernemen bent, dan wil je waarschijnlijk nooit meer terug (tenzij je failliet gaan natuurlijk :-))
Peter laatste post: nieuwsbrief maken
Interessant. Ben me ook aan ‘t ontwikkelen richting ondernemerschap vanuit een regeling. Ga je dan ook volgen.
Leuk om te horen Robin! Ben benieuwd naar jouw ontwikkelingen. Succes!
I just couldn’t depart your web site before suggesting that I
actually loved the standard information a person supply on your visitors?
Is going to be back steadily to inspect new posts
Nike Blazer Suede laatste post: Nike Blazer Suede