Kerstgroet een groot succes dankzij Serious Request

MartijnAfrit 22 Nieuws, Slider1 Comment

Kerstgroet 2014

Dit jaar wilde ik een keer iets anders. Een keer geen kerstkaarten, maar iets persoonlijks. Iets dat opvalt en past bij mij. Daarom heb ik voor de mensen waar ik dit jaar fijn mee heb samengewerkt een nummer aangevraagd bij 3FM Serious Request. Een nummer dat past bij de persoon, onze samenwerking én ook nog eens een goed doel steunt. In totaal heb ik elf verzoekjes geplaatst.

Eerlijk is eerlijk, ik was dit jaar erg laat. Vorig jaar had ik speciale kerstkaarten laten ontwerpen en die voorzien van een QR code die naar een persoonlijke videoboodschap ging. Die werd erg goed ontvangen. Ook deze campagne was redelijk last minute uitgevoerd, maar dit jaar was ik nog later.

De een na de andere creatieve kerstgroet kwam bij mij binnen en eerst wilde ik het aan me voorbij laten gaan. Voor mij niets met kerst, no way dat je nog opvalt in die berg met kerstwensen. Ik kon beter een ander moment pakken: Nieuwjaarsdag bijvoorbeeld, of Valentijnsdag, of Pasen… Voordat je het weet is het weer kerst en begint het riedeltje weer helemaal opnieuw.

Tijdens een brainstorm met mijn vrouw was ik er al snel uit. Serious Request stond op de achtergrond aan en ik wilde de volgende dag voor iedereen een persoonlijk nummertje uitkiezen. Dat leek me wel leuk!

Makkelijker gezegd dan gedaan

Toen ik nummers ging selecteren om aan te vragen merkte ik pas hoe goed (of juist niet) ik iedereen kende. Samenwerken is één, maar een muzieksmaak is daar moeilijk van af te leiden. Daarom ben ik alle Facebookpagina’s af gaan struinen. Daar kun je namelijk zien welke pagina’s van bands ze leuk vinden. Kans is groot dat ze het ook leuk vinden als ik een nummer van één van die bands aanvraag. Bij sommige mensen gaf Facebook weinig informatie en werd het een wilde gok.

Toen ik de bands redelijk in beeld had moesten er nummers geselecteerd worden. Dit deed ik in Spotify. Daar pakte ik het overzicht van alle nummers van de band en ging op zoek. Een nummer over vliegen, vliegtuigen, reizen voor de reisfreak. Een nummer over woorden, teksten, zinnen voor de copywriter. Zo heb ik voor iedereen een zo passend mogelijk nummer gezocht.

Uiteindelijk is er een leuke en gevarieerde afspeellijst uitgekomen:

En dan maar afwachten?

Het is leuk als de nummers ook gedraaid worden, maar de kans is klein dat iedereen het nummer hoort op de radio. Daarom heb ik iedereen een mailtje gestuurd. In de mail stond een screenshot van het nummer dat ik voor ze heb aangevraagd, waarom ik voor dat nummer heb gekozen en een link naar de YouTube video zodat ze het nummer direct konden horen.

De reacties waren geweldig! Iedereen vond het een leuke actie en sommige nummers bleken echt een schot in de roos!

Heel tof dat je dit zo persoonlijk maakt. Het is dan ook een nummer dat me het afgelopen jaar veel inspiratie heeft gegeven om een knoop door te hakken en het heft in eigen handen te nemen… en dat heb ik je niet eens verteld.

Wat een gaaf initiatief als alternatief voor de kerstkaart! En wat een fijn nummer heb je uitgekozen! Dat album van Angus en Julia Stone heb ik grijs gedraaid en ik ben het nog steeds niet beu.

Soms ging het meer om het sentiment en niet om het nummer:

Bedankt! Leuk idee en een leuk sentiment! 2015 gaan we knallen!! (maar wat een vreselijk nummer; Herman van Veen draait zich om in zijn graf ;-))

Top Serious Request 2014

Van 24 tot en met 31 december hoor je op 3FM de Top Serious Request 2014. Dat zijn de meest aangevraagde platen van de week ervoor, 3FM Serious Request. Een aantal nummers van het lijstje kwamen tijdens de Top Serious Request weer voorbij op de radio en sommige werden zelfs aangekondigd met mij als aanvrager. Via Facebook en Twitter werd ik daarvan op de hoogte gesteld:

Op zaterdagmiddag werd ik zelfs door Roosmarijn Reijmer geïnterviewd op de radio over mijn actie en over één van de nummers die ik heb aangevraagd. Erg leuk dat de nummers en de mensen waar ik ze voor aangevraagd heb zo nog extra aandacht krijgen. Want dat verdienen ze!

Ik vond het erg leuk om even in het leven te duiken van de mensen waar ik mee samenwerk, ik heb het idee dat ik ze nu beter ken. Wat ik wel onderschat heb is het bereik van deze actie. Elk nummer heb ik voor een bepaalde persoon aangevraagd en niet om mijn eigen bedrijf in de spotlights te zetten. En laat ik nu juist dat vaak te horen krijgen:

Jammer dat je Afrit 22 nergens genoemd hebt

Was het perfecte moment om Afrit 22 te pluggen

Gemiste kans voor iemand die dagelijks met marketing bezig is? Nee, ik denk het niet, deze actie draaide niet om Afrit 22. Daar gebruik ik de rest van het jaar voor.

 

One Comment on ““Kerstgroet een groot succes dankzij Serious Request”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge