5 Vragen die je moet beantwoorden voor fantastische blogartikelen

MartijnBloggen, Featured11 Comments

sensitive noise / obvious 2

Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the axe. – Abraham Lincoln

Wat voor de boom van Abraham Lincoln geldt geldt ook voor een blogartikel. Neem de tijd voordat je gaat schrijven. Stel jezelf een aantal vragen en het blogartikel dat je wilt gaan schrijven wordt er echt beter van. Neem die tijd dus en lees verder over de vragen die ik mezelf voor elk blogartikel stel.

Vraag 1: Wat is het doel van het blogartikel?

Wat is het doel van het blogartikel?Heb ik een doel met het artikel dat ik zo dadelijk gaat schrijven? Of ga ik schrijven om het schrijven? Denk er van te voren goed over na wat het doel is van het artikel. Welke boodschap wil ik achterlaten bij mijn lezers? Ik begin het schrijven van een artikel altijd met een kop koffie en stel mezelf vervolgens de volgende vragen:

  1. Wat is het doel van dit artikel?
  2. Wat moeten de lezers van dit artikel onthouden na het lezen?
  3. Wat wil ik dat de lezers doen na het lezen?
  4. Welke boodschap wil ik overbrengen?

Alleen al nadenken over deze vragen voordat ik een stuk tekst “op papier” zet maakt het artikel al zoveel beter.

Vraag 2: Voor wie is het blogartikel?

Voor wie is het blogartikel?Schrijf ik het artikel voor de mensen die mijn blog altijd lezen of is dit artikel bedoeld om nieuwe mensen aan mijn blog te binden? Is het artikel bedoeld voor de lezers die al gevorderd zijn in hun vakgebied of is het echt voor de beginners? Nadenken over deze vragen dwingt je om focus aan te brengen in het artikel. Focus op de lezers van het artikel.

Door me te verdiepen in mijn doelgroep wordt mijn artikel beter. Als ik een stuk schrijf voor mensen die nieuw zijn met social media weet ik dat ik niet te technisch moet worden en dat ik speciale termen extra uit zal moeten leggen. De gevorderde lezer wil meer diepgang en hoeft niet aan de hand meegenomen te worden door alle termen.

Vraag 3: Hoelang is het blogartikel houdbaar?

Hoelang is het blogartikel houdbaar?De vorige twee vragen zijn logisch. Marketing voor beginners. Wat wil ik bereiken en wie wil ik bereiken? De volgende vraag is misschien niet zo logisch, maar wel heel belangrijk. Ben ik materiaal aan het schrijven dat over vijf jaar nog steeds interessant is of wordt het na volgende week nooit meer gelezen?

Voorbeelden genoeg. Actualiteiten worden tegenwoordig door tientallen blogs tegelijkertijd geanalyseerd. Het is telkens een wedstrijd onderling wie als eerste de analyse publiceert. De blog die als eerste de actualiteit online zet geniet van een korte boost van bezoekers aantallen. Een mooi voorbeeld zijn de blogs die schrijven over de bekendmaking van bands voor festivals. Pinkpop bijvoorbeeld. Band voor band wordt het bekend gemaakt of zijn er geruchten. Veel mensen zijn benieuwd naar de lineup en houden deze informatie goed in de gaten. Daar springen blogs op in en publiceren het nieuws zodra het bekend is. Die informatie is maar heel kort houdbaar. In ieder geval tot aan de officiële bekendmaking. Daarna is de content niet meer relevant.

Wat je je af moet vragen is of het erg is dat de content maar kort houdbaar is of dat je informatie voor de lange termijn gaat schrijven?

Vraag 4: Naar welke andere artikelen kan ik linken?

Naar welke andere artikelen kan ik linken?

Alle artikelen op mijn website staan op zichzelf, maar door ze naar elkaar te laten linken ontstaat er iets moois. Een netwerk van artikelen die met elkaar verbonden zijn. Verbonden door een onderwerp.

Nadat ik een artikel geschreven heb blader ik door mijn archief van artikelen en kijk ik waar het mogelijk is om te linken. En niet alleen naar de artikelen die ik geschreven heb voor deze website, maar ook de artikelen die ik voor andere platformen heb geschreven. Linken, linken, linken. Maar alleen als het relevant is natuurlijk. Of origineel.

Vraag 5: Zou ik het blogartikel zelf lezen?

Zou ik het blogartikel zelf lezen?We leven allemaal een druk leven. We rennen van afspraak naar afspraak en kunnen de rust niet vinden om even te gaan zitten om ergens de tijd voor te nemen. En dat geldt zeker voor blogartikelen. Wanneer heb jij voor het laatst de tijd genomen om een blogartikel volledig te lezen? Of om een reactie achter te laten?

Een goede titel voor het artikel is essentieel om je lezers te triggeren. De titel is het eerste wat mensen zien en moet de lezer overhalen om verder naar beneden te scrollen of om het artikel te openen. Bedenk je dat het artikel vaak ergens anders gevonden wordt dan op jouw eigen blog. Als ik alleen al naar mezelf kijk is de kans groot dat ik het artikel tegenkom in:

  1. Google Reader;
  2. Feedly;
  3. Flipboard;
  4. Facebook;
  5. Twitter;
  6. LinkedIn.

Daarom is de titel zo belangrijk. Ik vraag me bij elk artikel af of de titel me aanspreekt om verder te lezen of om verder te zoeken.

Welke vragen stel jij jezelf voor het schrijven van een nieuw blogartikel? Ik hoor het graag van je, dus zet jouw vragen hieronder bij de reacties! 

11 Comments on “5 Vragen die je moet beantwoorden voor fantastische blogartikelen”

  1. Pingback: De 10 grootste blogfouten » Door: Natalie Hensen - via @ContenteerNL

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge