8 Essentiele Content Marketing KPI’s

MartijnBloggen2 Comments

278.365 disaster,

Content Marketing is helemaal van deze tijd. Content marketing is ongelooflijk belangrijk op het moment dat je aan de slag gaat met Inbound marketing. Maar wanneer ben je nu goed bezig? Wanneer weet je nu dat de content, waar je zoveel tijd in hebt gestoken, aansluit bij jouw publiek? Het is goed om van te voren te bedenken op welke manier je de resultaten gaat meten. Hieronder staan 8 Content Marketing KPI’s die ik zelf gebruik en die voor mij een goede indicatie zijn van het succes van mijn content.

Bereik

1. Unieke bezoekers

Unieke bezoekers is een must om te meten. Zo weet je hoeveel individuen jouw content in een periode hebben gelezen. Deze KPI geeft een aardig beeld over de effectiviteit van verschillende vormen van content. Ook ga je trends over tijd waarnemen.

Het is wel belangrijk om onderscheid te maken. Niet elke unieke bezoeker heeft dezelfde waarde. Een bezoeker die een whitepaper bezoekt kan veel waardevoller zijn als lead dan een bezoeker van de blog.

2. Geografie

Leer je doelgroep kennen! Het is dus ook belangrijk om te weten waar jouw bezoekers vandaan komen. Dit kan iets zeggen over behoefte, interesse en budget. Google Analytics kan je deze informatie tot in de detail geven. Je kunt op landniveau kijken, maar je kunt ook inzoomen op stadsniveau.

Content Marketing KPI: Locatie bezoekers

3. Mobiele lezers

Het is goed om te weten hoeveel unieke bezoekers jouw content lezen. Maar hoe lezen ze jouw content? Is dat thuis achter de computer? In de trein op hun tablet? Of in de wachtrij op hun mobiele telefoon?

Inzicht in het gebruik helpt jou om je website te optimaliseren. Veel mobiele lezers? Zorg er dan voor dat jouw website hiervoor geoptimaliseerd is!

Engagement

4. Bounce percentages/tijd op de website

Het is logisch dat je geen bezoekers wilt verliezen omdat jouw website niet aan de verwachtingen voldoet. En dat is nou net waar een hoog bounce percentage voor staat. Een andere belangrijke KPI is de tijd dat bezoekers op jouw website besteden.

Stel je voor dat je maandelijks 1.000 unieke bezoekers hebt. En dat ze gemiddeld 5 seconden besteden aan een artikel van 800 woorden. Zouden ze dan betrokken zijn denk je?

Het bounce percentage en de gemiddelde tijd op de website is een goede indicatie voor jou over hoe betrokken jouw publiek is bij jouw content.

5. Heat maps en click patterns

Er zijn veel mooie tools op de markt die kunnen visualiseren hoe bezoekers jouw website gebruiken. CrazyEgg bijvoorbeeld maakt heatmaps waarmee je precies kunt zien welke onderdelen van jouw website de meeste views krijgen.

Maar ook Google Analytics kan jou meer inzicht geven door klik patronen weer te geven. Deze analyse kun je vinden onder Inhoud – Analyse op pagina.

Content Marketing KPI: Click pattern

Wat je kunt met deze analyse? Je krijgt een goed beeld van welke gedeelten van de website wel werken en welke niet. Op deze manier kun je je website aanpassen, zodat deze geoptimaliseerd is voor jouw bezoekers.

6. Pagina weergaven

Dit is een basis KPI die vaak onderschat wordt. Met name de relatie tussen unieke bezoekers en de pagina is heel belangrijk. Veel unieke bezoekers die veel pagina’s bekijken is een teken dat de bezoekers betrokken zijn. Vaak zijn dit bezoekers die ook terug zullen keren naar jouw website.

Sentiment

7. Reacties

Online communicatie is tweerichtingsverkeer. Je ontkomt er niet aan hoe graag je dat ook wilt! Dus maak alsjeblieft niet de vergissing om het te negeren of onmogelijk te maken. Accepteer dat mensen een mening hebben over jouw content en dat ze jouw content graag willen delen. Dus ben blij als mensen over jouw product praten, het is een succes!

Houd wel in het achterhoofd dat de reacties niet alleen maar positief zijn. Maar ook negatieve feedback is feedback. Gebruik deze informatie om jouw content te verbeteren en betere producten te ontwikkelen. En deel deze ervaring! Laat de bezoekers zien dat je iets doet met de feedback. Steek je kop niet in het zand en aanvaard de hulp van jouw publiek.

8. Social sharing

Maak het je publiek zo makkelijk mogelijk om jouw content te delen. Want wie zijn er nu betere ambassadeurs dan het publiek dat jouw content graag wilt delen? Door jouw content te laten delen wordt het bereik ineens flink vergroot. Stel je eens voor dat dit artikel gedeeld door iemand die 100 volgers heeft op Twitter. De kans dat een deel van deze mensen mijn artikel gaat lezen is ineens een stuk groter! Zelf maak ik gebruik van de social sharing mogelijkheden van Jetpack by WordPress. De knoppen kun je boven en onder elk artikel zien.

Content Marketing KPI: Social sharing

Het ultieme doel van content marketing is om het bereik van jouw merk te vergroten. De ultieme indicatie van succes zijn dan ook de leads die voorkomen uit jouw content marketing activiteiten. Maar vergeet zeker de KPI’s niet die ik hier boven met je gedeeld heb. Deze helpen jou om jouw website te optimaliseren voor het beste resultaat! Gebruik jij nog andere KPI’s? Ik leer graag van je, dus deel ze als reactie hieronder! 

2 Comments on “8 Essentiele Content Marketing KPI’s”

  1. Bas Bakker

    Ik mis ‘hoeveel bezoekers worden klant’ KPI. Dat is waar het om draait toch? Het is wel leuk om allerlei bezoekers te hebben die bij je doelgroep passen, maar worden ook klant? Anders is het alleen leuk voor de statistieken en houdt je jezelf voor de gek.

    1. Martijn Bloksma

      Je hebt helemaal gelijk Bas. Die hoort bovenaan te staan als het doel verkoop is.

      We moeten onszelf inderdaad niet voor de gek houden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge