Bloggen als een pro in 60 minuten van Elja Daae. Uit in 55 minuten, dus je kunt je voorstellen dat ik me aardig genept voel. Of begrijp ik het verkeerd? Heb ik nu nog 5 minuten om de theorie in de praktijk te brengen, zodat ik binnen 60 minuten kan bloggen als een pro?
Want dat willen we allemaal wel toch? In een wereld die draait om content. Content is king lees je wel eens. En ja, dan is het wel fijn als je kunt bloggen als een pro.
Elja Daae is naast marketingspecialist ook redacteur bij Frankwatching, is er verantwoordelijk voor dat elke maandag Twitter overstroomd met #bloggpraat en blogt ook nog eens dagelijks op haar eigen blog.
Elja heeft Bloggen als een pro geschreven voor de serie Digitale trends in tools en 60 minuten van Uitgeverij Haystack en Frankwatching.com. Ik heb het gelezen. Mijn verwachtingen en ervaringen:
Waar moet ik nou over schrijven?
Ik heb werkelijk waar geen idee waar ik over moet schrijven. Mijn blog kan er dan nog zo mooi uit zien. Zonder inhoud kan ik het wel schudden. Dus waar haal ik nu de inspiratie vandaan om een leuk artikel te schrijven? Hier kan dit boekje me waarschijnlijk prima mee helpen.
Over inhoud valt veel te schrijven en dat is ook al gebeurd; daarom gaat dit boek niet over inhoud.
Jammer, daar had ik wel wat hulp bij kunnen gebruiken. Gelukkig heb ik de Content Idea Generator nog en die handige infographic om even te spieken.
Kom maar op met die schrijftips dan
Een blog pro moet natuurlijk goed kunnen schrijven. Daar wil ik wel meer over weten. Ik vind het leuk om verschillende stijlen te proberen en te kijken wat er bij me past en wat niet. Kom maar op met die schrijftips dus!
Ook hoe je schrijft is belangrijk – denk maar aan begrijpelijk taalgebruik – maar daar gaat dit boek niet over.
Ook al niet? Hoe gaat dit boek mij dan helpen om te bloggen als een pro?
Dé drie ingrediënten
Dit boek gaat over de drie ingrediënten die ervoor zorgen dat een blog grote hoogten kan bereiken, waardoor je jouw ambitieuze doelstellingen kunt realiseren.
Ok, klinkt interessant. Een kookboek voor een potje bloggen. De ingrediënten: authenticiteit, focus en toewijding. Ik krijg een beetje een open deuren gevoel. En dat vind ik jammer.
Authenticiteit is een modewoord en dat geeft Elja al gelijk toe. Authenticiteit draait om betrouwbaarheid en echt zijn.
De andere 2 ingredienten zijn nodig om van wat dan ook een succes te maken. Of je nu wilt bloggen als een pro of wilt kantklossen als een pro. Daar heb je focus en toewijding voor nodig. Vandaar mijn open deuren gevoel.
Het goede nieuws
Ook open deuren kunnen heel leerzaam zijn. Elja weet haar 3 ingrediënten in het boek namelijk te illustreren met rijke voorbeelden uit de blogwereld. Het is leerzaam om te zien hoe een blogger als Elja de term authenticiteit weet te vertalen in voorbeelden als The Bloggess en Meester Bart. Stiekem krijg je toch inspiratie over inhoud.
Ook fijn is het taalgebruik van Elja. Net als op haar blog dat dagelijks aangevuld wordt gebruikt ze vlotte en duidelijke taal. En dat is fijn.
Misschien ben ik niet de doelgroep
Ik wil niet zeggen dat ik een pro ben als het gaat om bloggen. Maar stiekem ga ik al een aantal jaartjes mee. En na het lezen denk ik dat de doelgroep van dit boek meer oriënterend en beginnend is met bloggen. Voor de echt beginnende blogger kan het boek van Elja motiverend werken. Op sommige punten zelfs inspirerend. Maar ben je al een tijdje bezig met bloggen, dan is er volgens mij niet veel nieuws onder de zon.
Aanrader?
Misschien klink ik wat negatief. Maar ik denk dat dit voornamelijk te maken had met een stukje verwachtingsmanagement. De titel trok voornamelijk mijn aandacht. Dus dat heeft Elja als marketingspecialist goed gedaan.
Het boekje heeft mijn verwachtingen niet waar kunnen maken. Maar verwacht jij als beginnende blogger motivatie en ook veel inspiratie in de vorm van levendige voorbeelden? Wil jij graag een kijkje in de keuken nemen van een blogger die dagelijks content plaatst? Dan ben je hier zeker aan het juiste adres.
Tip: Ik heb de e-book versie aangeschaft en vond het fijn om direct op een link te kunnen klikken.
Uiteraard is het boek ook als paperback beschikbaar.