De perfecte headline: Beter goed gejat dan slecht bedacht

MartijnBloggen, Slider4 Comments

Headlines

De eerste taak bij het schrijven van een blog?

Het bedenken van de perfecte headline.

Misschien wel het belangrijkste onderdeel van heel jouw blog artikel. Zeker volgens reclameman David Ogilvy:

On the average, five times as many people read the headline as read the body copy. When you have written your headline, you have spent eighty cents out of your dollar.

Ik vond het verschrikkelijk. Een artikel schrijven was geen probleem, maar die headline… Ik kon soms net zo lang bezig zijn met het bedenken van een headline als met het schrijven van een heel artikel.

Waarom die headline zo verdomd belangrijk is?

Nou, de quote hierboven geeft het antwoord al. De headline wordt door meer mensen gelezen dan de rest van het artikel.

Ga je zelf maar na als je de krant uitspreidt op de ontbijttafel. Wat doe jij dan?

Juist! Je gaat koppensnellen.

Een snelle scan over de voorpagina van de Telegraaf (online, heb nog nooit een krant gehad).

Nieuws___Altijd_op_de_hoogte_van_het_laatste_nieuws_met_Telegraaf_nl

  • Els vertelt horrorverhaal > ben wel benieuwd naar dat horrorverhaal
  • Bussen botsen in Sinaï: tientallen doden > verschrikkelijk… de headline zegt genoeg
  • Speciaal jihadteam politie > ik weet eigenlijk al genoeg, hoef de rest van het artikel niet meer te lezen
  • De waanzin van Hollywood > komen ze daar nu pas achter?
  • Kidnappers wilden Foley ruilen > serieus? Daar wil ik meer over lezen

Na het scannen van alle headlines heb ik het idee dat ik op de hoogte ben en heb ik welgeteld 2! artikelen gelezen.

Komt ook nog eens bij kijken dat de headline wordt gebruikt als je een artikel deelt. Kijk maar wat er gebeurt als ik een artikel deel.

_Kidnappers_Foley_wilden_gevangenenruil____Buitenland___Telegraaf_nl

Dus ook de mensen waar jij het artikel mee deelt krijgen de headline te zien.

Tegenwoordig vind ik het leuk om op zoek te gaan naar de perfecte headline. Maar ik ga mezelf niet alle credits geven, want veel headlines verzin ik niet zelf.

Ik jat mijn headlines en verbouw ze.

Headlines verzamelen in een swipe file

Volgens Wikipedia:

swipe file is a collection of tested and proven advertising and sales letters. Keeping a swipe file (templates) is a common practice used by advertising copywriters and creative directors as a ready reference of ideas for projects.

In mijn geval is de swipe file een tag in Evernote met daaronder een aantal notities:

  • Fantastische headlines die ik heb gevonden
  • Call to actions die werken
  • Interessante quotes die ik kan gebruiken
  • Goeie onderwerpregels voor e-mails
  • Enz

Zo hoef ik niet elke keer het wiel opnieuw uit te vinden. Ik blader even door mijn swipe file, kies een headline die past bij het artikel dat ik wil schrijven en verbouw het.

Swipe file gevuld houden

Als je veel schrijft dan heb je op een gegeven moment alle headlines gebruikt. Daarom moet je je swipe file gevuld houden en dat is eigenlijk heel simpel. Zo doe ik dat:

Ik pak Feedly erbij, waarin alle blogs staan die ik volg en ga op jacht naar headlines die werken. Hoe ik weet dat ze werken? Dat zie ik aan het getal dat ik hieronder heb aangeduid. Dat nummer is een indicatie van het aantal shares van het artikel.

Feedly

Deze headlines vertaal ik en neem ik over in mijn swipe file. Om de headlines algemeen toepasbaar te maken verbouw ik de headlines vast een beetje:

  • Hoe je meer/minder/perfecte ___ krijgt door ___ als een baas
  • ___ wordt ___: Een ___ case study
  • Hoe je de beste kiest ___ voor jouw business
  • <Aantal> ___ die je direct moet volgen op ___

Deze headline templates zet ik in mijn swipe file om later te gebruiken.

Als ik dit elke week even doe dan houd ik mijn swipe file lekker gevuld.

Perfecte headlines scoren met de Website Analyser

Toen ik tijdens mijn vakantie door Feedly aan het bladeren was kwam ik op een artikel van Quicksprout met de briljante headline How I Write 8 Blog Posts a Week While Running 2 Companies.

Natuurlijk was ik gelijk getriggerd door de headline. Ik run maar 1 bedrijf (nog wel), maar wekelijks komen er ook zo’n 10 artikelen uit mijn toetsenbord. Hoe doet Neil Patel dat? Wat is zijn proces? Kan ik er nog wat van leren?

Jazeker!

Neil gebruikt zijn eigen tool om headlines op te snorren die werken en die hij kan hergebruiken. Een beetje op dezelfde manier als ik dat met Feedly doe, maar dan voor 1 bepaalde website.

Met de Website Analyser kun je website analyseren (had je niet verwacht he?) en op de tab Social Media Analysis kun je de artikelen vinden die veel gedeeld worden.

Laten we kijken naar een blog die ik veel lees, de Buffer blog.

bufferapp_com___tools_quicksprout_com

De analyse kun je exporteren als pdf of als Excel. In de spreadsheet kun je zien dat de eerste helft van de lijst hierboven geen blogartikelen zijn. Eigenlijk zijn voor mij met name de laatste artikelen interessant.

Met de headlines van deze artikelen kan ik mijn swipe file verder vullen:

  • <Aantal> simpele dingen die je kunt doen om ___ te worden/zijn/krijgen, wetenschappelijk bewezen
  • ___ tips voor beginners: Alles wat ik had willen weten toen ik met ___ begon
  • De ultieme lijst met ___ die ___
  • Enz.

Je ziet het. De perfecte headline bedenk ik niet zelf. Ik jat en maak eigen. Ik ben namelijk niet origineel.

4 Comments on “De perfecte headline: Beter goed gejat dan slecht bedacht”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge