Ik lees graag. En ik lees veel.
Vorig jaar had ik voor mijn verjaardag mijn verlanglijstje van Bol.com rondgestuurd in de hoop mijn verzameling weer wat uit te breiden.
Één van de boeken die er al een tijdje op stond was De plakfactor van Dan en Chip Heath. Dit boekje laat zich in één ruk uitlezen en geeft met pakkende voorbeelden aan hoe ideeën aanslaan. Of niet.
Het afgelopen jaar heb ik hem nog vaak uit de kast gepakt ter inspiratie bij het schrijven. Met name de SUCCES formule die beschreven wordt is erg handig voor het schrijven van plakkende content. Content die blijft hangen bij jouw lezers.
De Plakfactor
Waarom sommige ideeën aanslaan en andere niet staat er op de kaft. En dat is precies waar het boekje over gaat. Hoe kun je een idee zo verpakken, zodat het aanslaat, mensen ermee aan de gang gaan en blijft hangen.
Of blijft beklijven, zoals het in het boekje genoemd wordt.
En een idee is natuurlijk wel heel abstract. Hoe ga je het presenteren? Powerpoint? Prezi? Blogartikel? Video? Foto? Eigenlijk hebben we het hier dus over content. Of het nu via een blog verspreid wordt. Via social media of als onderdeel van een inbound marketing strategie. Content.
De heren Heath hebben zes principes gedefinieerd die een belangrijke rol spelen bij plakkende ideeën.
Simple – Eenvoudig
Wat is de kern van je boodschap?
Wijsheid van een advocaat: “Als je tien punten aanvoert, zal de jury er geen een onthouden, ook al zijn ze alle tien prima.”
(Om deze reden houd ik van Twitter. Je hebt maar 140 tekens, dus je moet wel tot de kern komen.)
Unexpected – Onverwachts
Jouw doelgroep heeft een verwachtingspatroon. Of je nu wilt of niet.
Voor de doelgroep is het heel comfortabel als jouw nieuwste blog precies is wat ze ervan verwachten. Maar zal het blijven plakken denk je?
Varieer, doe meer dan verwacht wordt. Verras!
Concrete – Concreet
Draai er niet omheen. Zeg gewoon wat je bedoelt.
Geloof me. Publiek raak je kwijt met vage beloftes. Beloftes die op verschillende manier opgepakt kunnen worden.
Net als punt 1: kom tot de kern en zeg gewoon wat je wilt zeggen.
Het zijn ook mensen. Net als jij.
Concrete communicatie. Heerlijk.
Credible – Geloofwaardig
Maak content geloofwaardig. Zorg ervoor dat je geloofd wordt.
Geloofwaardigheid kan hem juist in de kleine dingen zitten. Stel je op als één van je doelgroep bijvoorbeeld. Plaats jezelf niet boven je doelgroep.
Natuurlijk wil jij de expert zijn, maar je wilt toch dat je doelgroep jou geloofd?
Geef dan voorbeelden die aansluiten bij het denkbeeld van de doelgroep. Maak gebruik van actualiteiten. Je zult zien dat dat veel meer effect heeft dan die saaie droge cijfertjes.
Mijn artikel over onpersoonlijke LinkedIn uitnodigingen is een mooi voorbeeld. De vergelijking die ik maak met een verjaardag spreekt mensen aan. Ze begrijpen het probleem en geloven me dat het sturen van onpersoonlijke uitnodigingen niet de juiste manier is.
Emotional – Met gevoel
Dit sluit aan bij het vorige punt.
Met cijfertjes spreek je niemand aan op het gevoel.
“Een persoonlijke uitnodiging op LinkedIn heeft 70% meer effect” roept niet echt een emotie op.
Daarom is het goed om zaken uit te leggen aan de hand van beeldende situaties. En dan het liefst met personen waar de doelgroep zich mee kan identificeren.
Story – Met een verhaal
Onderzoek wijst uit dat je je beter redt uit een situatie, als je deze vooraf in je hoofd hebt doorlopen.
Door een idee uit te leggen aan de hand van een verhaal help je de lezer hier al mee.
Ze krijgen sneller een beeld bij het probleem dat jij schetst en bij de mogelijke oplossing.
SUCCES
Dit zijn de zes principes die content plakkend maken. Misschien wat het je al opgevallen, maar in het Engels vormen de eerste letters van de principes het woord SUCCES. Dat maakt het makkelijk te onthouden.
Het boekje bevat veel onderzoeken die aantonen waarom deze principes werken en hoe je ze moet toepassen. De Plakfactor is echt een aanrader voor iedereen die plakkende content wil maken.
Hier kun je De Plakfactor vinden bij bol.com (affiliate link).
14 Comments on “SUCCES met content marketing: plakkende content”
Helaas mijn bank reader vergeten anders had ik hem meteen besteld! Nu een taak voor vanavond!
Heb je hem al in je mandje gegooid? 😉 Echt een fijn boekje!
Als het goed is net bestelt samen met een ander boek! Via deze link.
Pingback: 42bis »Bis'er in de spotlight: Martijn Bloksma » Door: Bissie »
make it stick! SUCCES met content marketing: plakkende content – goed artikel van @martijnbloksma http://t.co/1nOcVVJERk
Pingback: Relaties opbouwen met content marketing | Lauraverhoeven.
“@mbloksma: SUCCES met content marketing: plakkende content http://t.co/1jCFaVDJIB http://t.co/iMS3o4WRRF”
RT @mbloksma: Waarom sommige content aanslaat en andere niet http://t.co/T2MBUfMi0Q
Schrappen tot je bij de kern komt http://t.co/T2MBUfMi0Q
Als je het verwachtingspatroon van jouw publiek weet te doorbreken val je op http://t.co/T2MBUfMi0Q
Maak de boodschap niet mooier dan dat het is. Jouw lezers kunnen echt wel wat hebben http://t.co/T2MBUfMi0Q
Schrappen tot je bij de kern komt. http://t.co/pNaZrHSQ3N via @mbloksma
SUCCES met content marketing: plakkende content http://t.co/onAarcsSLv
SUCCES met content marketing: plakkende content http://t.co/dEDMfKiBa4