Dit artikel is fantastisch… ik zweer het je!

MartijnBloggen4 Comments

20080809_2959

Met deze titel kan het nu al niet meer verkeerd gaan toch? Je bent nu aan het lezen, dus ik heb mijn doel al bereikt. Nu al een fantastisch artikel. Voor mij dan, maar wat vind jij ervan? Voel jij je verleid tot het lezen van deze tekst? Las je de titel en bekroop het gevoel je dat je deze tekst moest lezen? Mooi is dat hè? Hoe titels, of headlines van teksten werken?

Garantie

En wat vind je van de garantie die ik de titel mee heb gegeven?

ik zweer het je!

Heeft dat je over de streep getrokken om op de link te klikken? Of is het de combinatie van de belofte en de garantie? Ik ben oprecht benieuwd! Een goede headline kan een artikel namelijk maken of kraken.

De headline zorgt ervoor dat een artikel gelezen wordt.

Of niet.

Dat garandeer ik je.

Het experiment van Freek

Op de blog van Lewis PR heeft Freek Janssen een blog geschreven over de 5 redenen dat jouw blog niet geretweet wordt. Een goede blog met een interessante headline. Maar stiekem niet meer dan een verpakking voor een sociaal experiment.

Word het artikel wel gelezen voordat het geretweet wordt?

Freek heeft hier een slimme truc voor bedacht. In de tekst staat een oproep om een andere headline te gebruiken als statusupdate voor Twitter. Namelijk ‘Experiment: do people share more than they read?’. Door eenvoudig de verschillende versies van de updates op Twitter te tellen weet Freek of zijn artikel ook echt gelezen wordt.

Maar ik denk dat het zo niet werkt. Hier is de kracht van de headline aan het werk.

’13 in een dozijn’ vs ‘hier wil ik meer van weten’

5 Reasons Your Blog Doesn’t Get Retweeted

Een lijstje. Hier is iedereen gek op. Gemakkelijk om te versturen met Twitter en altijd goed. Wel een beetje 13 in een dozijn. Zoals je aan het einde van het artikel kunt lezen zijn er hier al veel, heel veel van geschreven.

Experiment: do people share more than they read?

Dit is interessant. Hoe wordt dit experiment uitgevoerd? Kan ik er misschien aan deelnemen en wat zijn de resultaten? Dit klinkt als de headline van een interessant artikel dat ik zeker ga lezen. En vervolgens ook ga delen.

De kracht van de headline

Zie je wat de 2 headlines met mij doen? Ik ben op de blog van Freek terecht gekomen via de 2de headline. Deze zette mij er toe om het artikel verder te lezen. De andere had dat effect veel minder gehad.

Een goed experiment van Freek.

Dat in mijn ogen de kracht van een goede headline laat zien. En hoe deze headline gebruikt kan worden als update voor Twitter.

En? Was het een fantastisch artikel? 

4 Comments on “Dit artikel is fantastisch… ik zweer het je!”

  1. Freek Janssen

    Het grappige is dat ik via Twitter bij je blog ben uitgekomen, en verrast was door de insteek :).

    Het experiment is inderdaad verre van waterdicht. Veel lezers zijn via de ‘juiste’ tweet bij het artikel uitgekomen. Dus je kunt niet 1 op 1 vaststellen hoeveel procent van de retweeters het artikel niet heeft gelezen. Wel kun je ermee aantonen dat er toch nog best een aantal twitteraars is dat artikelen niét leest. Vind ik raar. Waarom doe je dat? Je beveelt iets aan, zonder zelf de moeite te nemen om het artikel te lezen.

    Anyway, bedankt voor het fantastische artikel!
    Freek Janssen laatste post: 5 Reasons Your Blog Doesn’t Get RetweetedMy Profile

    1. Martijn

      Bedankt voor jouw reactie Freek en inderdaad grappig dat je via Twitter bij dit artikel kwam. Lijkt me confronterend om dan ineens je eigen naam te zien staan 😉

      Maar ik ben het met je eens. Het is raar om artikelen aan te bevelen die je zelf niet eens leest. Wat beveel je dan aan? Hoewel het experiment niet waterdicht is ben ik toch benieuwd naar de uitkomst!
      Martijn laatste post: Dus ik heb voor niets mee zitten schrijven?My Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge