Gelukkig nieuwjaar en een fantastisch 2015 toegewenst!
Ligt het aan mij of vloog 2014 voorbij? Voor mijn gevoel was Sinterklaas een paar dagen geleden nog in het land, maar mijn agenda vertelt me iets anders. Als een wervelstorm is vorig jaar overgegaan in 2015. En daar moeten we het maar mee doen.
Voornemens doe ik niet meer aan, maar grootse plannen heb ik wel. En om van die plannen een succes te maken heb ik ook ambitieuze doelen voor dit jaar.
Een terugblik op 2014
Vorig jaar heb ik het aantal blogs op deze website teruggeschroefd naar drie per week. Het jaar daarvoor schreef ik elke werkdag een blog, maar het het toenemend aantal opdrachten hield ik dat niet vol. Buiten dat merkte ik dat de kwaliteit van mijn blogs minder werden en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Daarnaast heb ik mijn e-mailmarketing weer tot leven geroepen. In Mailchimp heb ik een e-mail flow gemaakt die wekelijks mijn populairste artikelen verstuurd. Deze worden erg goed gelezen en zijn goed voor een groot deel van de traffic op mijn website.
Over traffic gesproken, de beste beslissing van vorig jaar was de aanschaf van CoSchedule. Met deze tool plan ik niet alleen mijn blogs, maar ook direct de promotie van de blogs via social media. Dit scheelt me enorm veel tijd en levert veel extra traffic op.
Waar ik het over heb als ik over traffic praat? Volgens de jaarcijfers van Jetpack werd deze blog vorig jaar 37.000 keer bekeken. In 2013 kwamen er 35.000 mensen langs. 2014 had ik dus meer lezers met minder content.
- Content marketing: Een doelgroepanalyse maken.
- Een geweldige Facebook cover: Stap voor stap.
- Handleiding Twitter voor beginners: Account aanmaken en luisteren.
- Iemand uitnodigen. Dat doe je toch altijd persoonlijk???
- Handleiding Twitter voor beginners: De eerste tweet
Het artikel dat de meeste traffic op één dag binnenhaalde was het artikel over Jennifer Hoffman en de boeddistische monnik, dat was erg leuk om te schrijven.
En nu door naar 2015
In december ben ik gestopt met publiceren. Ik heb twee artikelen geschreven, eentje over de vijf apparaten die ik nodig heb om te kunnen werken en een over mijn alternatieve kerstkaarten. Beide worden erg goed gelezen, maar ik wilde de rest van de maand gebruiken om de content voor 2015 te plannen.
Natuurlijk had ik voor 2014 ook een planning, dat raad ik iedereen altijd aan. Alleen was mijn planning vorig jaar erg flexibel. Ik had ruimte nodig, omdat ik meer betaalde opdrachten had dan van te voren verwacht. Daarom kwamen de drie artikelen die ik wekelijks zou schrijven bij lange na niet uit. In 2014 heb ik in totaal ‘maar’ 66 artikelen geplaatst. Een stuk minder dan de 156 die ik had moeten schrijven. Niet erg, maar dan weet ik dat.
Buiten dat heeft maar een deel van de content gezorgd voor traffic. Zoals zo vaak is ook hier de 80/20 regel van toepassing. Maar 20% van de content was verantwoordelijk voor 80% van de traffic. Daarom kan ik er beter voor zorgen dat die 20% beter wordt en dus ook voor meer traffic gaat zorgen.
Mijn planning ziet er voor het komende jaar anders uit:
- Één blogartikel per week, waarvan de helft gerecycled.
- Één gastblog op een ander platform per twee weken.
- Meer focus op het verzamelen van e-mailadressen
- Strakkere planning voor de promotie.
- Één product ontwikkelen per maand.
- Misschien een maandelijks vlog.
- Heel misschien een maandelijkse podcast.
(Bijna) alles staat al vast
Bij het maken van de planning heb ik alle onderwerpen waar ik over ga schrijven al bedacht. Ik ben in mijn nieuwe kantoor met post-its aan de gang gegaan en heb voor alle weken een onderwerp bedacht. Deze onderwerpen heb ik vervolgens in CoSchedule gezet en mezelf deadlines gegeven, wanneer ik moet beginnen met schrijven en wanneer ik het artikel in moet plannen op alle social media kanalen. Het geeft echt enorm veel rust dat ik daar nu niet meer over na hoef te denken.
Natuurlijk staat nog niet alles vast, er is nog ruimte voor actuele berichten. Maar doordat er wekelijks al een blog gepland staat heb ik meer tijd over om deze nieuwsberichten op te pakken. Het is geen ‘moetje’ meer.
Een bijkomend voordeel van deze planning is dat ik ook andere content kan plannen. Als ik elke maand een product wil maken, zoals een whitepaper, een ebook of een online cursus, dan kan ik daar mijn blogs op afstemmen. Vier blogs over het zelfde onderwerp kan ik samenpakken en er een ebook van maken. Het zelfde kan ik doen met zes blogs die samen een online cursus vormen.
Zo gebruik ik mijn content efficient en haal ik er het maximale uit.
De onderwerpen waar ik het dit jaar over ga hebben
Vorig jaar heb ik veel verschillende onderwerpen behandeld, ik heb zelfs een aantal concerten beschreven waar ik ben geweest. Dit jaar doe ik het anders en ga ik me focussen op een aantal onderwerpen. Alles wat hier niet in past hoort niet thuis op deze website.
Ik ga me focussen op het schrijven van artikelen over:
- Bloggen – hier houd ik me het grootste deel van de tijd mee bezig en mijn kennis en ervaring deel ik graag.
- Social media – Bloggen en social media gaan hand in hand met elkaar. Social media zorgt voor een groot deel van de lezers.
- Productiviteit – Meer doen in minder tijd, dat wil toch iedereen?
- Ondernemen – Als ondernemer leer ik dagelijks en het zou niet eerlijk zijn als ik die kennis voor mezelf houd.
Hoe ziet jouw 2015 eruit?
5 Comments on “Gelukkig nieuwjaar! Tijd voor nieuwe plannen en doelen voor 2015”
Een nieuw jaar, een schone lei. Tijd voor goede voornemens en grootse plannen. http://t.co/psLCGyz8RC
De vijf best gelezen artikelen van 2014 http://t.co/7h9dDUTonB
Gelukkig nieuwjaar! Tijd voor nieuwe plannen en doelen voor 2015 http://t.co/XzsTg239BB via @mbloksma
Minder content en meer traffic. Minder onderwerpen en meer focus. Dat is Afrit 22 in 2015. http://t.co/psLCGyz8RC
Een goede marketingplanning geeft ontzettend veel rust http://t.co/psLCGyz8RC