Overtuigend schrijven? Maak een SOAP!

MartijnBloggen1 Comment

soap

Stiekem kan er best veel tijd gaan zitten in het maken van content. Daarom wil je zoveel mogelijk effect. De content die je maakt moet overkomen op het publiek. Je schrijft niet voor de kat z’n viool. Nee, je maakt je content om jouw publiek te boeien, te inspireren of om te overtuigen.

Ijs verkopen aan eskimo’s

Maar wat maakt nu dat jouw content zo binnenkomt bij jouw publiek? Wat moet je ervoor doen om gelezen te worden? Om te boeien, te inspireren of te overtuigen? Volgens Pacalle van Goethem heeft een goed verhaal een probleem nodig dat moet worden opgelost. In het boek ‘Ijs verkopen aan eskimo’s‘ laat ze een structuur zien waarmee je dergelijke verhalen kunt vertellen.

De SOAP-structuur

Een goed verhaal heeft een probleem. Roodkapje zonder de wolf is een stuk minder interessant. En GTST zonder alle dagelijkse (en herkenbare) problemen is ook maar heel kort interessant. Daarom zijn er altijd een aantal elementen die een verhaal interessant maken. Het gaat om de volgende structuur:

Situatie
De gewenste situatie (huidige/eerdere)

Obstakel
Obstakel tot de gewenste situatie (het probleem dat opgelost moet worden)

Aanpak
Drie mogelijke oplossingen, maatregelen, ideeen, stappen

Plan
Concreet voorstel of advies (beste oplossing/vraag om besluit/actie)

Tips voor boeiend en overtuigend advies

  • Maak gebruik van verhalen
  • Introduceer een probleem in elk verhaal

Nu nog inspireren

Wil je dat je verhaal naast boeiend en overtuigend ook nog eens inspirerend is? Vertel dan over de gewenste situatie en over de obstakels die je moet overwinnen om daar te komen. Vertel niet over de huidige situatie en de bijbehorende obstakels. Dat inspireert niet.

Een voorbeeld:

Situatie (Huidig): We hebben een blog
Obstakel:  We missen de tijd en expertise om de blog te vullen met content.

Inspirerender zou zijn:

Situatie (Doel): Over een maand hebben we een goed gevulde blog
Obstakel: Om de blog te vullen zullen we iemand in moeten huren.

Buiten dat het een heel goed idee kan zijn om iemand in te huren klinkt het ook nog eens een stuk inspirerender.

Boeiende, overtuigende en inspirerende verhalen

Op deze manier kun je verhalend schrijven. Problemen horen in een verhaal en door de SOAP structuur goed toe te passen kun je het verhaal ook nog eens inspirerend maken. Is het je opgevallen dat ik de structuur ook hier heb toegepast? 

One Comment on ““Overtuigend schrijven? Maak een SOAP!”

  1. Pingback: 42bis »De ingrediënten van een goed verhaal » Door: Martijn Bloksma »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge