Waarom zo serieus?

MartijnBloggen, Featured, Social Media3 Comments

Real Life Is So Dull

Maar Martijn, dat kun je toch niet allemaal serieus menen? Waarom schrijf je op de blog van jouw bedrijf over het helpen van oude vrouwtjes en over de haarkleur waar je wel of niet op valt? En waarom kunnen we hier lezen over de inspiratie van een singer songwriter? Dat kan toch niemand schelen? Ik mis de link met jouw business. Kun je niet meer schrijven over social media en bloggen?

Maar dat doe ik toch?

Natuurlijk. Je hebt gelijk. Mijn laatste artikelen zijn heel anders dan mijn handleiding over Twitter en tips over Hootsuite. Maar ze gaan wel degelijk over mijn business. Laten we even kijken naar de artikelen die jij aanhaalt. Dan zal ik er mijn tips voor jou uithalen.

1. Op social media gaat het om geven en krijgen. Niet om nemen

Het artikel over de oude vrouw gaat over geven en nemen. De nieuwe media vragen een andere benadering dan de traditionele. Het is juist dat stukje extra geven waardoor jij meer krijgt. En dat noem ik social karma.

2. Je moet niet bang zijn om te delen als je blogt

Als je het artikel “Ik val eigenlijk niet op Blond” had gelezen had je geweten dat het niet over haarkleur ging, maar over servies. En wat de link is met mijn business? Ben niet bang om ideeën te delen op je blog. Je moet niet bang zijn dat iemand ermee aan de haal gaat. Heb je de reacties gelezen? Waardevolle input voor mij!

3. Inspiratie om te bloggen vind je in elke situatie

En het laatste artikel is simpel. Dat ging over inspiratie. Waar haal je het vandaan en hoe ga je ermee om. Als voorbeeld heb ik negatieve situaties als inspiratie gepakt. Je kunt over de situatie schrijven zoals het is, maar je kunt het ook omdenken en er een positief en praktisch verhaal over schrijven.

4. Mensen kijken naar de kopjes

En dan bedoel ik niet alleen de titels van de artikelen. Maar ook de foto’s die erbij staan. Ik merk het echt aan mijn bezoekers aantallen. De artikelen met een goede titel en een foto van iemands gezicht worden beter gelezen dan andere artikelen. En als ik het heb over een  goede titel heb ik het niet zoekmachine-geoptimaliseerde-nietszeggende-top-zoveel-titels. Nee, ik bedoel titels die erom vragen om gelezen te worden. Nee, sterker nog, titels die schreeuwen om aandacht.

5. Neem jezelf niet te serieus

De wereld is al zo serieus. Ga jij daar heel de dag aan meedoen of geef je jezelf de ruimte om even uit de band te springen? Laat de lezers van je blog eens toe in jouw persoonlijke wereld en laat zien dat je humor hebt. Of gevoel. Of dat ook jij in woede uit kunt barsten. Je zult het misschien niet geloven, maar dit maakt jou een mens. En uiteindelijk doen mensen zaken met elkaar en niet bedrijven.

Dit waren de opdrachten dan

In dit artikel heb ik de laatste 3 opdrachten uit BlogBoek van Karin Ramaker verwerkt.

Opdracht 3

Bedenk vijf tips die op jouw vakgebied van toepassing zijn en deel deze tips op je blog.

Opdracht 4

Associeer erop los. Wat zie je, hoor je, associeer je met het woord zakelijk? Wat is zakelijk in jouw geval? Wat roept het op? Maak er een (online) mindmap van. Kies daar een woord uit en schrijf een blogpost


Zoals je misschien wel doorhad ben ik doorgegaan met het woord serieus.

Opdracht 5

Vrij zijn van gedachten. Dat klinkt hopeloos zweverig, maar eigenlijk is het zo praktisch als het maar zijn kan. Zet je vingers op je toetsenbord. Je begint met wat er als eerste in je opkomt. Stop niet meer met schrijven. Je mag gewoonweg niet meer stoppen, totdat je vijf zinnen hebt staan. Wat heb je geschreven? Zet deze zinnen op je blog. Dit vormt een eerste alinea.

Dit was een leuke opdracht. Ik had eigenlijk geen idee voor een onderwerp. Maar door even terug te kijken naar mijn vorige artikelen was het onderwerp makkelijk bepaalt en stond de eerste alinea binnen een paar tellen.

Ik heb nu alle 5 de opdrachten uit het boek van Karin gedaan. Heel leuk om te doen en veel van geleerd. Genoeg moet morgen het eindoordeel te geven over BlogBoek. (Tromgeroffel op de achtergrond). 

3 Comments on “Waarom zo serieus?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge