Wat zijn de meest gemaakte beginnersfouten bij zakelijk bloggen?

MartijnBloggen, Slider8 Comments

Fout

Steeds meer organisaties hebben door dat ze iets moeten doen met zakelijk bloggen. Kennis delen, gratis weggeven en laten zien dat ze verstand hebben van zaken. Op die manier winnen ze het vertrouwen van potentiële klanten en kunnen ze verder in ‘gesprek’.

Op het internet kun je vrij eenvoudig aan je informatie komen. Google helpt ons daarbij. Daarnaast hebben we onze andere vrienden op Facebook, Twitter en LinkedIn die interessante artikelen met ons delen. Uit die gigantische brei aan informatie plukken wij de pareltjes die we zelf kunnen gebruiken.

Ik help organisaties bij het zakelijk bloggen. Soms schrijf ik voor ze, soms schrijft de klant en maak ik er een blog van (vak apart), maar vaak maak ik de planning en ben ik de stok achter de deur zodat de klant zelf gaat bloggen. Maar waar ik ook ben, ik kom overal dezelfde fouten tegen.

1. Niet schrijven voor één specifieke lezer

Af en toe lees ik oude artikelen van mezelf terug. Dat is niet per se leuk, maar wel heel leerzaam. Artikelen die ik zeven jaar schreef waren voor een heel groot publiek. Letterlijk, want ik schreef voor ‘jullie’ en voor ‘u’ (maar dan meervoud). Maar dat slaat natuurlijk helemaal nergens op!

Het is namelijk niet zo dat jullie samen achter de computer zitten om dit artikel te lezen. Vaak zit er maar één persoon te genieten van mijn teksten. Dus daarom schrijf je voortaan voor ‘je’, ‘jij’ of ‘u’ (enkelvoud). Dan spreek je alleen de lezer aan als persoon. Hij weet dat je het tegen hem hebt.

2. Niet schrijven over één specifiek probleem

Jouw lezer heeft een probleem en de blog die hij leest moet dat probleem oplossen. Probeer in jouw artikel dus niet meerdere problemen op te lossen. Heb je meer te vertellen? Dan zit je in een luxepositie, want dan heb je voldoende voor nog een blogartikel.

Behandel dus per blog één probleem en één oplossing. Dan blijft het helder voor de lezer en raakt hij niet verloren in een artikel vol oplossingen voor problemen die hij niet heeft.

3. Schrijven wat al geschreven is

Natuurlijk kun je niet 100% origineel zijn. Er is al zoveel geschreven over onderwerpen, dat je niets meer toe te voegen hebt op dat gebied. Maar probeer het onderwerp toch eigen te maken. Geef er een andere draai aan, een andere vorm en geef je mening over het onderwerp.

Ik weet zeker dat er al voldoende artikelen geschreven zijn over de fouten die beginnende bloggers maken. Maar dit artikel is persoonlijk, ik koppel het aan mijn eigen ervaringen en voeg er ook een eigen mening aan toe. Die eigen mening is trouwens geen wet, maar eerder mijn manier.

4. Tijd verspillen met te veel research

Hier kon ik mezelf vroeger uren in verliezen. Nadat ik een onderwerp had gekozen om over te schrijven ging ik uren op zoek naar informatie over het onderwerp. Voordat ik ging schrijven had ik Google uit, had ik alle boeken over het onderwerp gelezen en voelde ik me zeker genoeg om over het onderwerp te schrijven.

Maar het gaf geen voldoening. In drie uur tijd had ik een artikel geschreven van zo’n 800 woorden. Maar voordat ik aan schrijven toekwam had ik al zo’n tien uur gespendeerd aan research. Tegenwoordig ben ik daar een stuk strenger op. Gemiddeld komt een blogartikel neer op 1 uur research, 1,5 uur schrijven en 0,5 uur redigeren. Zo bescherm ik mezelf en verlies ik mijn tijd niet aan research.

Herken jij deze fouten? Ben jij er ook ingetrapt? Of zijn er andere valkuilen die jij tegen bent gekomen tijdens het zakelijk bloggen. Deel ze hieronder, want daar hebben we allemaal iets aan.

Afbeelding: Gratisography 

8 Comments on “Wat zijn de meest gemaakte beginnersfouten bij zakelijk bloggen?”

    1. Mahalia

      Suena siniestro lo que señalan Lionetti y Wolf. Pese a ello, en este instante (quizá debido a mi inn)iscienccao, estoy muy contenta de haber visto el maravilloso video, de poder leer este blog, y de tener frente a mí un librero lleno de libros, del cual tomaré más tarde uno para irme a leer a la cama.

    2. http://livestats.tech/commerceads.com

      Substantially, the post is in reality the greatest on that deserving topic. I concur with your conclusions and also will certainly eagerly look forward to your future updates. Saying thanks can not simply just be enough, for the exceptional clarity in your writing. I will without delay grab your rss feed to stay abreast of any kind of updates. Pleasant work and also much success in your business dealings!

    3. mercedes benz bank kreditkarte gold

      Moi je serais cette fille ….que tu laisses là dans son lit ,mal coiffé…(p'tain je lui ressemble ce matin !!! sauf que je n'ai pas eu ma nuit d'amour avec Greg !!)C'est vachement bien Greg comme choix !!Il avait un jumeau ? Tu déchire en ce moment Marie ,j'adore te lire !!Chaque jour en plus !!Wahou !!Kiss Séve

    4. http://netarchive.site/fc2master.com

      …wäre nicht schlecht, lieber Stefan, du würdest auf die Attraktion des Angebots vertrauen, statt mit einem Werbegeschenk follow up Partner zu finden… *seufz* Werbung ist wichtig, ist aber DAS der Weg, der Industrie den Weg zu zeigen…? MMmmh,.,,,

    5. http://www./

      make sure you offer value and engage…the viewer with your video content. use youtube for marketing and traffic generation and you will find you take your business to another level….

    6. http://www.foresthillsgolf.net/

      What beautiful products this shop has ! I would say favorite would be the (girly) Woodland Scene, such a perfect backdrop to inspire little girls to create their own fairy tale, as I could predict my older daughter (4Y) would do, to entertain her little sister of 16 m old.Just beautiful!Cheers!Cristina

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge