Waarom elk bedrijf zakelijk moet bloggen (iets met gratis en weggeven)

MartijnBloggen, Slider9 Comments

Zakelijk bloggen

Ik vind dat elk bedrijf moet bloggen.

Zo, dat is eruit.

Dagelijks kom ik met bedrijven in contact die “iets met social media willen” of “iets met online willen doen”. Natuurlijk juich ik dat alleen maar toe, maar het doel mag van mij een stuk scherper.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je “iets met social media” of “iets met online” kunt verantwoorden in de jaarcijfers.

Hoera! Jouw bedrijf heeft een Twitteraccount met honderden volgers en een Facebookpagina met actieve volgers. Denk je echt dat iemand daar warm van wordt?

Volgens mij moeten we de pijn ergens anders zoeken. Want waarom wil je je online gaan begeven? Waarom wil je iets veranderen in jouw bedrijfsvoering?

  • Is het de bedoeling om meer omzet te genereren?
  • Wil je jezelf als autoriteit profileren?
  • Zie jij al jouw concurrenten richting online bewegen?
  • Zijn jouw klanten niet meer op de traditionele manier te bereiken?
  • Wil je meer naamsbekendheid?

Kijk, hier kunnen we iets mee. Als jouw doel hier tussen zit of er enigszins op lijkt dan kunnen we kijken naar de vervolgstappen. Misschien is social media interessant voor jou. Maar wat ga je daar vertellen? Wat is jouw verhaal?

Als je al iets online wilt doen, dan zou ik kiezen voor bloggen. En dan is social media een logisch gevolg.

Waarom zakelijk bloggen?

Je blogt om een verhaal over te brengen. Je vertelt het verhaal van jouw bedrijf en dat kan overal over gaan.

  • De geschiedenis van jouw bedrijf
  • Een medewerker in de spotlight
  • Dat nieuwe gave product dat je introduceert
  • Een gastblog van een tevreden klant
  • Een expert aan het woord over jouw vakgebied
  • Kennis die je gratis weg kunt geven

Ho, wacht! GRATIS KENNIS WEGGEVEN? Ik hoor de alarmbellen al rinkelen.

WTF, ik ga mijn kennis toch niet weggeven? Dat is nu juist mijn USP! Dadelijk gaan mijn concurrenten ermee aan de haal. Of erger nog: dadelijk hebben mijn klanten me niet meer nodig.

Buiten een ongebruikelijke combinatie van afkortingen druipt de angst er vaak vanaf als het gaat om kennis weggeven.

Ik geef het woord aan Marcel Hielkema bestuurder directeur Dirkzwager advocaten & notarissen over het weggeven van kennis.

Hoorde je het?

Geef mij een garage met alle gereedschappen, kan ik nog steeds die auto niet repareren

Zo is het precies! En wat jou als jouw concurrenten je gaan kopiëren? Dat is toch een compliment? Je zit namelijk op de goede weg, lekker door blijven gaan dus.

Zakelijk bloggen: de cijfers

Bedrijven met 51 tot 100 pagina’s op hun website genereren 48% meer traffic dan websites met 1 tot 50 pagina’s. De grens van 51 pagina’s is snel gehaald als je regelmatig een nieuwe blog op je website zet.

Stel dat jouw website uit 15 pagina’s bestaat en je 1 keer per maand wilt gaan bloggen. Dan doe je er 3 jaar over om 51 pagina’s te halen.

Als je de frequentie opschroeft naar 1x per week dan doe je er ongeveer 9 maanden over. Hou je dezelfde frequentie aan als ik (3x per week) dan zit je na 3 maanden al gebakken. Bedrijven die minimaal 15 blogs publiceren per maand krijgen zelfs 5x meer traffic dan bedrijven die niet bloggen.

Genoeg over traffic. Hoe zit het met sales?

Bedrijven die 1 tot 2x per maand bloggen genereren 70% meer leads dan hun concurrenten die niet bloggen. En bedrijven die hun frequentie van 3 tot 5x bloggen opschroeven naar 6 tot 8x per maand kunnen zelfs het aantal leads verdubbelen!

Wil je meer statistieken over bloggen lezen? Dan raad ik je aan om de whitepaper Marketing Benchmarks from 7.000+ business van HubSpot te downloaden.

9 Comments on “Waarom elk bedrijf zakelijk moet bloggen (iets met gratis en weggeven)”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge