Schrijven voor Social Media: Verschillende kanalen

MartijnFeatured, Social Media8 Comments

06-08-10 And With Heart Shaped Bruises And Late Night Kisses

Goede content is essentieel om je doelgroep te bereiken. Sociale media kunnen fantastisch helpen bij het verspreiden van deze content. Tegenwoordig maken marketeers dankbaar gebruik van social media publishing tools om hierbij te helpen, heel handig, maar het heeft ook nadelen.

Door deze tools zoals Tweetdeck, Hootsuite en Buffer, wordt geen rekening gehouden met verschillende kanalen. Zo deel je met één klik dezelfde content op LinkedIn, Facebook en Twitter. Echter, zowel het publiek als de kanalen, vereisen toch een andere manier van schrijven en soms zelfs andere content. Geïnspireerd door de blog op Windmill Networking schrijf ik dit artikel om mensen (en ook mijzelf) op te roepen om kanalen te gebruiken op de manier waarop ze bedoeld zijn, om zo veel mogelijk effect te hebben van de inspanningen.

Schrijven voor Social Media: De verschillende kanalen

Aan de hand van een echt voorbeeld laat ik zien dat je dezelfde content op verschillende kanalen kunt delen en waar je per kanaal op moet letten. Als voorbeeld neem ik een artikel van Rianne Jacobs over het onderzoek Social Media Around The World van InSites Consulting. Zelf maak ik veel gebruik van Buffer, maar deze stappen zijn ook toe te passen op Tweetdeck, Hootsuite, enz.

Twitter updates: Om op te vallen, kies iets anders dan de titel

Dat een tweet maximaal 140 tekens mag bevatten, weet inmiddels iedereen. Maar er zijn meer regels waar je je aan moet houden als je wilt dat er iets met jouw content gedaan wordt. De lezer zul je moeten verleiden op de link te klikken en het hele artikel te lezen. Vervolgens zou het helemaal mooi zijn als de lezer de content ook nog eens verder verspreid.

Waar je over na moet denken is of je de titel gebruikt van het artikel dat je gaat delen, of dat je zelf een titel verzint. Vaak loont het de moeite om een zin uit de tekst van het artikel te gebruiken. In het geval van het artikel dat ik ga delen is de titel ‘Onderzoek: Social Media Around The World’ niet interessant. We worden namelijk doodgegooid met onderzoeken over social media.

Bijkomend voordeel van het zelf schrijven van de tweet is dat je opvalt. Een interessant artikel wordt al snel vaak gedeeld en jij kunt met jouw zelf geschreven tweet opvallen tussen al die tweets die gebruik maken van de titel van het artikel. Wees dus origineel. Er is heus wel iets aan het artikel dat interessanter is dan de titel!

Veel volgers van mij, houden zich bezig met social media, dus daar heb ik een hashtag voor aangemaakt, zodat de tweet opvalt wat betreft dat onderwerp. Zoals je kunt zien maak ik geen gebruik van alle 140 tekens. Dit doe ik niet zonder reden. Door tekens over te houden is het eenvoudiger om het bericht te retweeten.

Het is ook van belang om de schrijver van het stuk credits te geven het drukt de waardering uit naar degene die moeite heeft gedaan om het artikel te schrijven.

Schrijven voor Twitter

Checklist: Schrijven voor Twitter

  • Credits voor de schrijver van de content;
  • Schrijf de tweet zelf en wijk af van de titel van het artikel;
  • Houd rekening met jouw publiek;
  • Pas hashtags slim toe.

Facebook updates

Facebook biedt eigenlijk twee kanalen. Je hebt namelijk de persoonlijke profielen en de bedrijfspagina’s. Waar op de persoonlijke profielen heel informeel en casual de content gedeeld wordt moet de content op de bedrijfspagina goed doordacht zijn en geschreven voor de doelgroep.

Het publiek op mijn Facebook bedrijfspagina bestaat voornamelijk uit familie, vrienden en mensen die enthousiast zijn over marketing, communicatie en social media. Dit is het publiek waar ik mijn content op zou willen richten en dan het liefst met een knipoog.

Schrijven voor Facebook

Er is meer ruimte voor een update op Facebook dan op Twitter, dus maak hier gebruik van. Om het publiek op Facebook te verleiden tot een reactie eindig dan de update met een vraag. In het voorbeeld heeft Rianne heeft in haar post maar één afbeelding gebruikt, dus helaas heb ik geen keuze. Zeker op Facebook is het gebruik van goede visuals essentieel. Klik dus eens door de beschikbare visuals en kies de meest aansprekende.

Checklist: Schrijven voor Facebook

  • Houd rekening met het publiek dat je aan wilt spreken;
  • Zet aan tot interactie door een vraag te stellen;
  • Maak gebruik van de ruimte die je hebt voor je update;
  • Kies een aansprekende afbeelding bij de update.

LinkedIn updates

Net als bij Facebook is er op LinkedIn ruimte voor langere berichten. Zo kun je een heldere boodschap overbrengen in plaats van alleen een headline met wat hashtags. LinkedIn onderscheidt zich wel van Facebook door het publiek. De mensen die hier actief zijn doen dit voornamelijk uit zakelijk oogpunt. Spreek ze dan ook zo aan!

Zoals je misschien zelf ook wel weet hebben zakelijke lezers het altijd druk. Weinig tijd om te lezen, dus zorg ervoor dat jouw update gelijk opvalt en niet te lang is om te lezen. De lezer moet namelijk nog doorklikken en dan begint de tijd pas echt te lopen.

Mijn netwerk op LinkedIn is heel divers. B2B, B2C, Corporate, MKB. De update is dus vrij breed, maar heeft wel een duidelijke focus. Iets waarvan ik denk dat het mijn publiek aanspreekt.

Als de update geplaatst is op LinkedIn kun je deze eenvoudig delen in groepen waarin je actief bent. Zorg er dan wel voor dat je de update voor elke groep afzonderlijk aanpast. Het is natuurlijk geen gezicht als je een update in 5 groepen post die er precies hetzelfde uitziet.

Schrijven voor LinkedIn

Checklist: Schrijven voor LinkedIn

  • Leg focus op een onderdeel van het artikel waar de lezer iets aan heeft;
  • Houd rekening met het gebrek aan tijd van de lezer;
  • Deel de update in groepen, maar pas de update voor elke groep aan.

Dit zijn de regels waar ik me aan ga houden op het moment dat ik een update wil delen via verschillende kanalen. Volgens mij zijn het eenvoudige regels en ik hoop dat ik jou geïnspireerd heb om deze regels toe te passen als jij content gaat delen.

Nu ben jij aan de beurt! Welke regels hanteer jij bij het schrijven voor social media kanalen? Hoe zou een Google+ update er voor jou uitzien? Of een Instagram update? Ik lees het graag terug in de reacties!

Eerder verschenen op DMmediaplein. 

8 Comments on “Schrijven voor Social Media: Verschillende kanalen”

  1. Pingback: 6 manieren om meer traffic naar je blog te krijgen » Door: Martijn Bloksma -

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge