Content Curatie deel 1: Definitie en identificeren van bronnen

MartijnMarketing3 Comments

Tome Reader

Het maakt niet uit in welk vakgebied je werkzaam bent. Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Zeker in combinatie met content marketing. Als je je hiermee bezig houdt dan ben je constant op zoek naar onderwerpen om jouw volgers mee op de hoogte te houden. Een belangrijk onderdeel van content marketing is content curatie en de komende week wil ik gebruiken om te vertellen wat het is. Wat je ermee kunt doen en hoe ik het bij Afrit 22 doe.

Zoals je zult merken is dit een ander artikel dan je van mij gewend bent, maar op deze manier kan ik je goed laten zien wat content curatie is.

Wat is content curatie?

Hieronder heb ik een aantal definities van het Internet gelukt die goed weergeven wat content curatie is:

Bestaande content met een nieuwe verpakking. Content curatie volgens Coen Koppen.

Er is veel content beschikbaar waar je jouw eigen flair aan kunt geven. Dit proces van het vinden, verzamelen en delen van content heet content curatie.
Coen Koppen Communicatie

Volgens Heuvelmarketing heb je met content curation een mooie aanvulling op je eigen content.

Content kun je zelf ontwikkelen, bijvoorbeeld door het schrijven van informatieve blogartikelen. Je kunt ook relevante content uit andere bronnen verzamelen en deze geordend en voorzien van aanvullende tekst aanbieden aan je eigen volgers. Deze laatste methode wordt “content curatie” genoemd.
Heuvelmarketing

Volgens Fast Moving Targets is content curatie niets nieuws. We doen het al jaren.

Content curation is zo oud als de journalistiek: selecteren, duiden, van context voorzien.
Fast Moving Targets

De 5 stappen van content curatie

Volgens Barbara Kremers doe je content curatie in 5 stappen. Deze week zal ik deze 5 stappen verder uitleggen en laten zien hoe ik dit bij Afrit 22 doe.

  1. Identificeren van bronnen – Welke zijn interessant voor jouw prospects en klanten?
  2. Verzamelen – Verzamel content per onderwerp
  3. Documenteren – Leg de oorspronkelijke bron van de content vast
  4. Context – Verschaf context en plaats het artikel in een kader
  5. Delen – Presenteer de informatie op een handige manier die past bij jouw doelgroep

Stap 1. Identificeren van bronnen

Om te weten welke bronnen je wilt gaan gebruiken zul je eerst moeten achterhalen welke onderwerpen jij wilt gebruiken. Hieronder staan een aantal vragen die handig zijn bij het selecteren van de juiste onderwerpen:

  • Is het onderwerp relevant voor mijn product of dienst?
  • Is het onderwerp belangrijk en nuttig voor mijn ideale klant?
  • Wil mijn ideale klant dagelijks op de hoogte blijven van het onderwerp?
  • Is het een onderwerp, waarover ik geloofwaardig kan publiceren?
  • Heb ik kennis, ervaring en een mening over het onderwerp?
  • Is er voldoende content beschikbaar over het onderwerp?

Als je eenmaal de juiste onderwerpen hebt geselecteerd kun je de bronnen identificeren door:

  • Industrieblogs en -websites te volgen
  • Vakbladen te lezen
  • Branche analysten in de gaten te houden
  • Boeken van relevante auteurs door te spitten
  • Social media kanalen te doorzoeken
  • Zoekwoorden analyse uit te voeren

(Bron: Heuvelmarketing)

De onderwerpen van Afrit 22

Waarschijnlijk zijn de onderwerpen die ik voor Afrit 22 heb geselecteerd geen verrassing:

  • Bloggen
  • Content marketing
  • Inbound marketing
  • Social media

Om op de hoogte te blijven gebruikte ik Google Alerts. Hiermee kon ik zoekopdrachten instellen en door middel van een RSS feed bleef ik automatisch op de hoogte van de laatste resultaten. Maar aangezien Google RSS doodverklaard heeft ben ik op zoek gegaan naar een andere tool.

Social Mention & Feedly

Nu gebruik ik Social Mention om, zoals ze het zelf noemen het universum af te struinen naar informatie over mijn onderwerp. In het geval hieronder “content marketing”.

Social mention - content marketing

Het mooie van Social Mention is dat ik van de resultaten een feed kan maken en dat ik deze vervolgens bij kan houden in Feedly, mijn Google Reader vervanger. In de video hieronder laat ik zien hoe ik de 2 tools aan elkaar koppel.

Dit is stap 1 van content curatie bij Afrit 22. Op deze manier identificeer ik de bronnen van de onderwerpen die ik interessant vind. Morgen zal ik laten zien hoe ik vervolgens met Pocket en Delicious content per onderwerp verzamel.

En jij? Ben jij al met content curatie bezig? Ik lees graag in de reacties hoe jij dit doet.

MartijnContent Curatie deel 1: Definitie en identificeren van bronnen

3 Comments on “Content Curatie deel 1: Definitie en identificeren van bronnen”

  1. Pingback: 42bis »Empowerment op het web met content curatie » Door: CSerkei »

  2. Pingback: Content curation: het geheim achter het stapelen van experts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge