Content Curatie deel 5: Delen

MartijnMarketing3 Comments

sharsies

De afgelopen 4 dagen heb ik laten zien hoe ik bronnen identificeer, content verzamel, documenteer en van context heb voorzien. Nu wil ik je laten zien hoe ik de content deel met mijn volgers. Ik gebruik daar een aantal tools voor, maar zal je nog meer tools laten zien ter inspiratie.

De stappen van content curatie

  1. Identificeren van bronnen – Welke zijn interessant voor jouw prospects en klanten?
  2. Verzamelen – Verzamel content per onderwerp
  3. Documenteren – Leg de oorspronkelijke bron van de content vast
  4. Context – Verschaf context en plaats het artikel in een kader
  5. Delen – Presenteer de informatie op een handige manier die past bij jouw doelgroep

Hootsuite

Als het gaat om delen op Facebook, Twitter en LinkedIn dan kom ik al gauw uit bij mijn social media dashboard Hootsuite. In Hootsuite kan ik eenvoudig content inplannen. Zo kan ik een hele week aanwezig zijn op alle kanalen, zonder zelf fysiek aanwezig te zijn. Uiteraard kan ik niet zomaar content op verschillende kanalen delen. Elk kanaal vraagt een andere benadering. Daarnaast kan ik alle inspanningen meten met deze handige tool.

NUjij

Op NUjij ben jij de verslaggever. Je kunt content toevoegen en delen met de lezers van NUjij. De lezers kunnen vervolgens stemmen op jouw content, zodat deze hoog in de lijst blijft staan. Sommige content laat zich goed delen op NUjij. Boekreviews, zoals die van BlogBoek bijvoorbeeld. Of het concertverslag van Papa Roach. Die werd ook goed gelezen op NUjij.

Flipboard

In deel 1 van deze serie gebruikte ik Flipboard voornamelijk om content te verzamelen. Maar in deze stap van content curatie gebruik ik het ook om content te delen. In Flipboard kun je namelijk heel eenvoudig een eigen magazine aanmaken die je vult met de content die je verzameld hebt. Dit magazine kun je vervolgens weer eenvoudig delen.

Scoop.it

Scoop.it kun je vergelijken met de magazines van Flipboard. Je kunt heel eenvoudig een topic (verzameling) van content maken rondom een bepaald onderwerp. Anders dan bij Flipboard kan ik ook content aandragen voor de topics van anderen. Zo kan ik mijn artikelen over content marketing aandragen bij dit topic bijvoorbeeld.

Storify

Storify gebruik ik om content van verschillende bronnen samen te voegen tot een verhaal. Af en toe gebruik ik het ook om research te doen naar een onderwerp. Dan kan ik eenvoudig een lijstje aanmaken met verschillende bronnen rondom een bepaald onderwerp. En heel af en toe gebruik ik Storify ook in een blog artikel.

Andere tools

Natuurlijk zijn er nog heel veel andere tools, maar het is belangrijk om voor jezelf een keuze te maken. Je kunt het jezelf namelijk al snel te moeilijk maken. En de belangrijkste vraag die je moet beantwoorden voor je gaat delen is: “waar zitten de mensen die dit willen lezen?”

The ultimate list of content curation tools and platforms – De meest uitgebreide lijst met tools die ik kon vinden. Veel tools in deze lijst zijn met name geschikt voor content die de Nederlandse grenzen over gaat.

Aan de slag

Hiermee zijn we aan het einde gekomen van deze serie over content curatie. Ik ben heel benieuwd of je er wat aan hebt gehad en of ik je heb kunnen inspireren om ermee aan de gang te gaan.

3 Comments on “Content Curatie deel 5: Delen”

      1. R

        Oh, op die manier! Misschien is dat ook wel logisch, om een kleiner gedeelte van content curatie te pakken en dat aan de hand van Afrit22 te vertellen, zoals je nu hebt gedaan.

        Misschien lig het ook wel aan mij, want ik vond de serie zo interessant dat ik er eigenlijk nog meer over zou willen lezen. Bloggen is puur als vorm van content curatie begonnen eigenlijk, en het is gaaf om te zien hoe dat zich ontwikkeld heeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge