Elk jaar wordt er in onze wijk een bbq georganiseerd. Dit jaar was de 3de keer en volgens mij mag je na 3 keer wel spreken van een traditie. De organisatie van dit evenement ligt in de handen van een aantal enthousiaste vrouwen van de wijk en zij worden ondersteund door hun mannen bij de opbouw. En ik ben één van de mannen.
Geoliede machine
Het 3de jaar alweer en dat was goed te merken. De organisatie en de opbouw wordt elk jaar opgepakt door dezelfde kerngroep en je merkt dat het elk jaar nog sneller en nog beter gaat. Met militaire precisie stonden dit keer binnen 30 minuten 2 gigantische partytenten, 3 bbq’s, een goed gevulde koelkast en een salade tafel. Een geoliede machine dus.
Heldere taken
De taken zijn elk jaar helder. De organisatie doet het denkwerk en de mannen hebben maar een paar woorden nodig om de parkeerplaats om te toveren in een bbq paradijs inclusief springkussen voor de kinderen. Alle afdelingen zijn op elkaar ingespeeld en weten elkaars verantwoordelijkheden.
Content marketing
Net als bij de organisatie van een buurt bbq is ook bij content marketing een geoliede machine nodig. Deze vorm van marketing vraagt om de samenwerking die afdelingen overstijgt en waarin iedereen zijn verantwoordelijkheid kent en handelt naar de planning die is opgesteld.
Wat content marketing is? De naam zegt het al. Bij content marketing wordt de content centraal gezet bij marketingactiviteiten. Wat je in de basis doet is relevante informatie aanbieden aan jouw doelgroep via de juiste kanalen. Op die manier bindt je je doelgroep langzaam aan jouw organisatie. Een aantal zaken waar je op moet letten.
1. Planning
De planning is essentieel. Alles moet op elkaar afgestemd zijn, zowel bij de bbq als bij content marketing.
Bbq: Wanneer blaas je het springkussen op? Hoelaat zet je het bier koud? Wanneer gaat de eerste lading vlees op de bbq?
Content marketing: Wat zijn de belangrijke contactmomenten? Wanneer levert Henk zijn stuk op? En wie schrijft er iets over duurzaamheid volgende maand?
2. Voor ieder wat wils
Toen het vlees op de bbq ging was ik verantwoordelijk voor de hamburgers en de worsten die je hiernaast op de afbeelding ziet. Aan het begin gingen deze het hardst. Daarna waren de speklappen krokant en de kipkluifjes gaar. Maar we moesten ook rekening houden met vegetariërs, visliefhebbers en halalvlees. Voor ieder wat wils dus.
Zo ook met content marketing. Je hebt nooit met maar 1 doelgroep te maken. Probeer je een ingewikkeld product te verkopen? Dan heb je te maken met mensen zonder en mensen met kennis van het product. Dit vraagt al om 2 verschillende soorten content. Wil je content inzetten voor werving? Dan kun je je voorstellen dat een monteur anders aangesproken moet worden dan een financieel consultant.
3. Ken je doelgroep
Omdat het de 3de keer is dat dit evenement georganiseerd wordt ontstaat er meer ruimte voor individuele wensen. Daarom is er voor de bbq aan iedereen gevraagd om suggesties aan te dragen. Zo bleek er behoefte aan vis en aan salade. En ook bleek de zaterdag een geschiktere dag dan de vrijdag. Voor de organisatie is het ook routine om de satésaus apart te zetten van de andere sauzen, vanwege een pinda-allergie.
Dit is bij content marketing niet anders. Zorg ervoor dat je je doelgroep kent, want alleen dan kun je ze goed bereiken. Stel ze eens vragen om te kijken of je inderdaad niemand buitensluit met jouw content. Wil jij je doelgroep leren kennen? Dan is mijn ebook zeker iets voor jou!
4. Meten en evalueren
Hoeveel vlees is er over? En is er inderdaad zoveel vis gegeten? Hebben we nog wijn en bier over? Met deze en andere gegevens kunnen we de bbq volgend jaar nog beter organiseren. Daarom worden alle gegevens na de bbq verzameld en wordt er geëvalueerd. Wat kan beter en wat doen we volgend jaar weer zo?
Als je niet meet weet je ook niet wat beter kan. Dus om er achter te komen of content marketing succes heeft zul je moeten meten. Geloof me, begin met meten. Je zult me dankbaar zijn!
Is jouw organisatie al klaar?
Bij steeds meer organisaties begint content marketing een plek te krijgen. Is jouw organisatie er al klaar voor?