Doelgroep van Women’s Health? Mannen!

MartijnMarketing1 Comment

Dragoncon

Wie is de doelgroep? Wie wil je bereiken met je boodschap? Het zo’n belangrijke vraag waar veel (potentiele) opdrachtgevers mij moeilijk een antwoord op kunnen geven. En echt, het is zo ontzettend belangrijk. Een leuk voorbeeld van hoe het niet moet rechtstreeks uit mijn mailbox.

Aanleiding

Ik ben abonnee van de Men’s Health. Ja, ik geef toe, ik ben zo’n man die maandelijks leest over nieuwe fitness methodes en een maand wacht op de volgende nieuwe rage. Op de bank. Maar goed, als we de doelgroep van de Men’s Health even heel breed benaderen. Wie willen ze dan bereiken?

Juist! Mannen! Dik, dun. Jong of oud. Of het nu om de workouts gaat, de foto’s van schaars geklede dames of de artikelen. De doelgroep wordt al genoemd in de titel: MANNEN!

Waarom?

Abonnee van het blad betekent ook een e-mailnieuwsbrief (of ik heb me er apart voor aangemeld. Weet ik niet meer). En vanmorgen kreeg ik deze binnen:

Doelgroep van women's health? Mannen!

Begrijp je wat ik bedoel? Wie is de doelgroep voor deze aanbieding? De tekst suggereert de ontvanger, maar het product denkt er anders over. Mismatch!

Eyeopener

Voorbeeldje van hoe het niet moet. Gemiste kans denk ik dan. En dit voorbeeld wilde ik jullie niet onthouden. Als je maandag aan de slag gaat met een uiting of iets dergelijks, stel jezelf dan de volgende vragen:

  • Wat wil ik bereiken?
  • Wie wil ik bereiken?
  • Ga ik dat voor elkaar krijgen met deze boodschap?

Heb jij recentelijk nog mooie voorbeelden voorbij zien komen van doelgroep mismatch? 

One Comment on ““Doelgroep van Women’s Health? Mannen!”

  1. Bas

    Beetje raar inderdaad dat je zo’n email krijgt. Zou je niet verwachten van zo’n merk dat wereldwijd zit.
    Ik denk dat het inderdaad belangrijk is goed te weten wie je doelgroep is, wanneer je te veel mensen wil aanspreken (als mannenblad bijv. mannen EN vrouwen) ga je uiteindelijk niemand bereiken lijkt mij.

    Zou eerder een foutje zijn geweest, maar je weet maar nooit. Wel mooi dat ze dan beginnen met ‘Speciaal voor jou’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge