Content marketing: Een doelgroepanalyse maken

MartijnMarketing, Slider10 Comments

Doelgroepanalyse

Druk aan het bloggen? Fanatiek aan het Twitteren en aan het Facebooken? Heb je het stof van je LinkedIn profiel gehaald en hoop je daar nu je doelgroep mee te bereiken? En? Heeft het effect?

Een tijd terug zat ik te brainstormen met een klant over hun probleem. Ze hadden namelijk een aantal vacatures openstaan voor monteurs en kregen die niet gevuld. Daar snapten ze niets van. Ze hadden namelijk veel geld gestoken in een advertentiecampagne op LinkedIn. Dat moet toch wel de juiste personen aantrekken voor vacatures?

Mijn klant vergat zich in te leven in de doelgroep. Heb jij namelijk weleens een monteur gezien op LinkedIn? Dit is een doelgroep die op andere manieren op zoek gaat naar vacatures. Vaak slaan ze het hele online gebeuren, en dan met name LinkedIn helemaal over. Een dure advertentiecampagne is daarom zonde als jouw doelgroep niet op dat kanaal aanwezig is.

Daarom stel ik vaak de vraag: “Wie hoop je te bereiken?” Ik zie goede intenties namelijk te vaak mislukken omdat de doelgroep niet helder is. En daarom is het zo belangrijk dat je een doelgroepanalyse maakt.

Een doelgroepanalyse maken

Het is heel nobel om te zeggen dat je de content voor jezelf schrijft. Dat je schrijft om je gedachten op “papier te zetten” en om kennis te delen. En natuurlijk. Ik geloof je. Maar wees eens heel eerlijk. Je wilt toch opgemerkt worden? Door klanten? Of misschien door nieuwe collega’s? Is dat uiteindelijk niet het doel? Meer omzet, meer en betere kandidaten voor die openstaande vacature.

Gaat dat veel tijd kosten?

Of een doelgroepanalyse maken veel tijd gaat kosten? Ligt er aan hoe je het doet. Wil je het gelijk goed aanpakken? Dan raad ik je aan om je te verdiepen in Customer Journey Mapping. Wat je ook kunt doen, en waarschijnlijk minder tijd zal kosten, is het maken van persona’s. Erg leuk en erg nuttig om te doen!

Hoe ik het doe?

Een doelgroepanalyse maak ik met de Empathy Map, een methode die erg lijkt op het maken van persona’s. De eerste keer dat ik kennis maakte met de Empathy Map was toen ik door het boek Business Model Generatie zat te bladeren.

De Empathy Map is een tool die is ontwikkeld door het visueel-denken-bedrijf XPLANE en wordt gezien als de ‘echt eenvoudige klantenprofiler’. Het idee is simpel. Je tekent of drukt de Empathy Map af op een groot vel papier. Deze hang je aan de muur en vervolgens ga je aan de slag met Post-its of afbeeldingen uit tijdschriften. En door hier samen mee bezig te zijn leer je je doelgroep kennen.

En dat kan zelfs al in een sessie van 15 minuten.

De Empathy Map

Zoals je hierboven kunt zien bestaat de Empathy Map uit zes vlakken waar vragen in staan. Door elk vlak te vullen met antwoorden op de vragen krijg je steeds beter een beeld van jouw doelgroep. Hieronder kun je in een filmpje zien hoe dat er in de praktijk uit zou kunnen zien. De vragen die beantwoord worden zijn iets anders, maar het idee is het zelfde.

Zelf aan de slag?

Enthousiast en wil je zelf aan de slag? Dan raad ik je aan om mijn eBook te downloaden met alle stappen en een helder voorbeeld van hoe je de Empathy Map gebruikt.

Wie is jouw ideale klant?

10 Comments on “Content marketing: Een doelgroepanalyse maken”

Laat een reactie achter bij @JannekeGielisse Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge