Een pak kopen, een hele beleving

MartijnMarketingLeave a Comment

Security

Op zondagochtend richting Rotterdam. Dat doet niemand voor de lol. Behalve ik. Gisteren ben ik met mijn ouders naar The Honeymoon shop in Rotterdam gereden om op zoek te gaan naar een trouwpak. En zelfs voor de nuchtere familie Bloksma was dat een hele beleving.

Snel op ons gemak

Zondagochtend om 10 voor 11 stonden we voor de gesloten deuren van The Honeymoon shop in Rotterdam. Een vrij smalle winkel, maar volgens de website met een heel groot aanbod. Stipt om 11 uur gingen de deuren open en werden we vriendelijk begroet. We voelden ons direct op ons gemak.

Mijn voorkeuren

Na mijn naam doorgegeven te hebben mochten we mee naar de kelder waar de mannenafdeling zich bevond. Daar ging het ineens heel snel. We kregen koffie en ondertussen werden er pakken klaar gehangen die pasten bij mijn ogen, tint, bouw enz. Ook mocht ik mijn voorkeuren uitspreken (heel fijn) en toen kon ik gaan passen.

Verliefd op een pak

Eerst mijn eigen voorkeur. Kostuum aan en om het plaatje compleet te maken ook een overhemd met machetknopen, een stropdas en schoenen aan. “Meneer, ik weet dat u voor een kostuum komt, maar we laten u graag het complete plaatje zien.” Ik herkende de marketingtruc en trapte er met beide voeten in. Na alles aangetrokken te hebben keek ik naar mijn ouders en vervolgens in de spiegel. Ik was verliefd. En voor het eerst in het leven op een pak.

Zwijmel

Alle pakken die volgden waren minder dan het eerste pak. Liefkozend noemde ik het al “mijn pak”. Dus hup dat pak weer aan en naar buiten voor foto’s in het buitenlicht. Op weg naar boven langs een groep vriendinnen van een bruid die een trouwjurk aan het passen was. De bruid was niet belangrijk meer, alle hoofden draaiden zich richting mij en ongecontroleerd riepen de dames in koor “Wow…”. Ik wist genoeg, dit pak gaat het worden.

Het complete plaatje

Na buiten foto’s te hebben gemaakt stond binnen de champagne klaar. De aanschaf van een trouwpak moest namelijk gevierd worden. Maar het ging mij allang niet meer alleen om het kostuum. Het ging mij om het totaalplaatje: het kostuum en het overhemd, de stropdas, de manchetknopen en de schoenen. “En doe er maar een tweede overhemd bij voor de avond.” En eigenlijk had ik nog niet echt een idee wat de schade ging worden…

Je koopt geen brood

Een trouwpak kopen is iets bijzonders. Het is niet even een brood dat je koopt en daarom is juist de beleving rondom het product zo belangrijk. In het proces naar de uiteindelijke aankoop toe moet alles kloppen. De eerste kennismaking moet kloppen, vervolgens moet je het complete plaatje te zien krijgen. Wie weet waren de “wow” dames ook wel ingehuurd, het maakt me niet uit. Ik geloofde het. Ook het proosten op de beslissing was een momentje en dat alles maakte dat ik zo’n goed gevoel had en overging tot de aankoop.

Op jouw website, op social media en in jouw blogs is het niet anders. Je wilt een gevoel overbrengen op mensen en dat gevoel moet vertaald worden in de aankoop van een product. Bij de Honeymoon shop hebben ze het goed voor elkaar, ik ben er hard voor aan het werken, maar hoe zit het bij jou? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge