Van startende ondernemer naar Lean Entrepreneur

MartijnOndernemen, Slider17 Comments

De Lean Entrepreneur

Afrit 22 is aan zijn tweede levensjaar begonnen. Na een trage start in de eerste maanden, groeide mijn bedrijf snel met mooie opdrachten en trouwe opdrachtgevers. Ik kijk met trots terug op die periode, want hoewel mijn hele familie ondernemer is, was het voor mij toch een sprong in het diepe. Eerlijk gezegd had ik geen idee waar ik aan begon.

Nu is de tijd aangebroken om serieuze beslissingen te nemen. Mijn agenda is vol en het plafond is bijna bereikt. Nog steeds red ik me zonder personeel op de loonlijst. Toch krijg ik structureel facturen toegestuurd van mensen die mij maandelijks werk uit handen nemen. Hoelang houd ik dit nog vol zo?

Luxeprobleem, hoor ik je denken. Natuurlijk, dat is ook zo. Maar het beheerst de laatste maanden wel mijn gedachten en agenda.

Daarom spar ik veel met andere ondernemers, die tegen dezelfde problemen aanlopen. Met drie daarvan klikt het zelfs zo goed, dat we nu bezig zijn om een nieuw label en wellicht in de toekomst een nieuw bedrijf op te zetten.

En met al onze ervaringen bij elkaar gok ik zo dat het gezamenlijke bedrijf heel anders ingericht wordt dan ons eigen bedrijf. En misschien wel met wat extra hulp?

Waarschuwing!
Aan het einde van dit artikel kun je het boek winnen dat mij verder heeft geholpen als ondernemer.

De Lean Entrepreneur

Een paar weken geleden benaderde BLOGGERS NETWORK mij met de vraag of ik interesse had om te schrijven over het boek De Lean Entrepreneur. Toevallig was ik op dat moment druk bezig met de voorganger De Lean Startup van Eric Ries. Dit boek wordt al sinds 2011 gebruikt voor het opzetten van innovatieve bedrijven, met name startups. De aanpak in het boek, waarin het Lean-denken wordt toegepast op het proces van innovatie, maakt het mogelijk de juiste dingen te meten, het product aan te passen en opnieuw te testen. Resultaat: je zult minder tijd en geld verspillen. En dat willen wij natuurlijk ook!

Toen ik dat boek las had ik al gehoord van de opvolger en daarom greep ik de kans om het boek te lezen natuurlijk met beide handen aan. Even later viel De Lean Entrepreneur met een plof op de deurmat.

Het Lean-denken

Bij een vorige werkgever had ik al kennis gemaakt met het Lean-denken. Daar volgde ik een training en kreeg ik een yellow belt: Yellow Belt is de basistraining voor iedereen die wil gaan werken of gewoon meer wil weten over Lean.

Lean is een managementfilosofie die erop gericht is om maximale waarde voor de klant te realiseren met zo min mogelijk verspillingen. Door de ‘slanke productie’ gaan de kosten omlaag, wat leidt tot een verbetering van het bedrijfsresultaat. De methode is afkomstig van de Japanse autofabrikant Toyota. Door de successen van Toyota kreeg deze filosofie meer bekendheid en navolgers. Begin eenentwintigste eeuw wordt het in veel bedrijven toegepast.

De Mythe van de Visionair

Maar even terug naar het boek De Lean Entrepreneur. Op de cover lees ik het volgende:

Hoe visionairs producten creëren, innoveren met nieuwe ondernemingen en markten ontwrichten.

Dat klinkt goed toch? Hoewel ik mezelf niet als visionair zie… Gelukkig lees ik op de achterkant:

De Lean Entrepreneur laat ons verder kijken dan de ‘Mythe van de Visionair’, door vergaand begrip van klanten, snelle experimenten en gemakkelijk te gebruiken inzichten uit de lean-startupmethode.

Waarschuwing!
Lees onderaan dit artikel hoe je dit boek kunt winnen!

Hoe het boek ons helpt

De Lean Entrepreneur is geen leesboek. Ik had het boek meegenomen op een weekendje weg, maar het is niet zo dat je lekker op de bank even dit boek gaat lezen. Ten eerste leent het formaat zich daar niet voor, het boek is nogal breed als je het openslaat. En daarnaast staat het boek vol met experimenten en opdrachten, waar je mee aan de slag moet.

De afgelopen weken lag het boek standaard op mijn bureau en heb ik elke dag een hoofdstuk doorgenomen en uitgewerkt. Hier heb ik ontzettend veel aan gehad. Daarom kan ik iedereen die bezig is met ondernemen en dat efficiënter wil doen dit boek aanraden.

Een aantal dingen die bij mij zijn blijven hangen en die ik zeker toe ga passen:

De drijvende kracht

Wat motiveert je om aan een bepaalt project te werken? Als het erop aankomt een bedrijf te starten of te proberen een bestaand bedrijf hernieuwde kracht te geven, helpt het om te begrijpen wat je drijvende kracht is. Welk element is voor jou het belangrijkst?

  • Segment – Je wilt een product op de markt brengen voor een specifieke groep (of groepen) mensen.
  • Probleem – Je wilt een bepaald issue oplossen of een specifieke passie aanspreken.
  • Product – Je hebt een visie over een uitzonderlijk product.
  • Technologie – Je hebt eenuitvinding die je wilt verwerken in producten.
  • Verkoopkanaal – Je bent een geweldige verkoper of toegewijd aan e-commerce.

Deze verschillende drijvende krachten worden in het boek verder toegelicht en geven jou inzicht in de kansen en valkuilen van jouw onderneming. Deze sessie ga ik met mijn team doen, om te kijken waar onze drijvende kracht(en) zitten.

Casestudy: Carla’s droombanen

Het boek staat ook vol met leerzame casestudies. Van bekende bedrijven, zoals KissMetrics en O2, maar ook van onbekende ondernemers.

Deze casestudy gaat over een ondernemer in de sociale sector die vrouwen zonder werk aan hun droombaan wilt helpen. De ondernemer bestaat echt, maar kreeg de fictieve naam Carla in het boek. Carla had een uitdaging met het aanspreken van de juiste doelgroep. Daarom ging ze aan de slag met de opportunitymatrix, om er achter te komen welk marktsegment het beste aansloot bij haar visie. Een voorbeeld van een opportunitymatrix uit het boek:

 Diepte van de pijn (A)Budget (B)Bereiksgemak (C)MVP-gemak (D)Marktgrootte (E)Waarden (F)
SolochefHoogLaagHoogHoogMediumHoog
TeamonafhankelijkHoogMediumHoogHoogMediumHoog
Klein corporateMediumMediumHoogMediumMediumMedium
CorporateLaagHoogMediumLaagHoogLaag

In de linkerkolom staan verschillende marktsegmenten en boven elke kolom staan zelfgekozen criteria om de segmenten te beoordelen. Op deze manier kun je inzichtelijk maken welk marktsegment de grootste kans van slagen kent. Met de formule die in het boek staat kun je elke criteria een waarde meegeven en een nog beter beeld krijgen van jouw ideale marktsegment.

Ik ben benieuwd naar ons ideale marktsegment en daar gaat de opportunitymatrix zeker bij helpen.

Een minimum viable product maken

Het minimum viable product (MVP) is jouw eerste poging om waarde te leveren aan je klant. Deze versie van jouw product bestaat uit de hoeveelheid aan functionaliteit die minimaal nodig is om een probleem zodanig op te lossen dat je klant zich aan het product verbind en er zelfs voor betaalt.

Door in gesprek te gaan met jouw klanten over het MVP kom je er achter wat je mist of verkeerd doet, zonder dat je een volledig ‘af’ product in de vuilnisbak hoef te gooien. In jouw MVP moet de kernfunctionaliteit, de functionaliteit die een zodanige waarde levert dat klanten tevreden zijn, niet ondergesneeuwd worden door al die andere toeters en bellen.

Jouw product hoeft bij de lancering nog niet af te zijn. Sterker nog, op deze manier krijg je constant feedback op wat er beter moet. Je hoort waar jouw klanten echt behoefte aan hebben, in plaats van dat jij dat voor ze gaat bedenken.

In onze samenwerkingen merk ik een kleine verschuiving van diensten naar producten. Door met een MVP te werken komen we er snel achter wat wel en wat niet werkt en kunnen we efficiënt werken aan succesvolle producten.

Een aanrader voor elke ondernemer

Of toch niet? Voor mij persoonlijk is het boek erg waardevol. Het geeft me inzicht in hoe bestaande activiteiten beter kunnen en hoe nieuwe activiteiten opgezet moeten worden. Toch is het boek niet voor iedere ondernemer geschikt. Dit zijn niet mijn woorden trouwens. Uit het eerste hoofdstuk van het boek:

Hoewel we onszelf graag zouden wijsmaken dat dit boek tot op zekere hoogte iedereen iets te bieden heeft, is het waarschijnlijk minder dan optimaal voor deze marktsegmenten:

  • Oprichters van kleine bedrijven waar al een bekend businessmodel voor is – zeg maar het soort bedrijven dat je in winkelcentra aantreft: stomerijen, winkels, franchisefilialen enz.
  • Lifestyle-ondernemers – als je je business al hebt opgebouwd en over het algemeen tevreden bent met wat je hebt bereikt: gefeliciteerd! Je hebt ons waarschijnlijk niet nodig.
  • Eenpitters – als je een inkomstenstroom voor jezelf of je familie gaat genereren via ‘projecten’ of kleinschalige producten of diensten, vinden wij dat geweldig! Maar daar zijn waarschijnlijk betere boeken voor.

Heel eerlijk van de schrijvers, hoewel ik zelf denk dat iedereen wat kan leren van het Lean-denken.

Maak kans op De Lean Entrepreneur

Van de uitgever van het boek Vakmedianet mag ik twee exemplaren weggeven van het boek De Lean Entrepreneur. Wat je daarvoor moet doen? Simpel:

  • Laat hier je e-mailadres achter (ik stuur je af en toe een mailtje met updates, maar je kunt je elk moment uitschrijven)
  • Laat hieronder een reactie achter met de reden waarom jij het boek wilt winnen.

Uit de reacties die ook hun e-mailadres achter lieten heb ik 2 winnaars gekozen:

  • Mr. Breedveld
  • Mevrouw de Boer

Van harte gefeliciteerd! Ik neem contact met op voor jullie adresgegevens.

17 Comments on “Van startende ondernemer naar Lean Entrepreneur”

  1. Mr. Breedveld

    Ik ben van mening dat je als gedegen advocaat ook als ‘lean entrepeneur’ moet kunnen opereren. Ben benieuwd of dit boek daarbij ondersteunt…

  2. Joyce

    In mijn baan als office manager zou ik het boek ‘the Lean Entrepreneur’ gebruiken om beter te zien waar ik de accenten op moet leggen in mijn werk om de bedrijven waar ik voor werk, meer ‘lean’ te laten functioneren en zo innovatiever te laten worden. Om lean-principes toe te kunnen passen, moet je ze immers zelf goed snappen. Het boek zou daarbij een goed hulpmiddel zijn.

  3. Steyn

    De basisprincipes van lean ondernemerschap zouden de uitgangspunten moeten zijn van professionals in consultancy en projectmanagement, zoals ik. Het denken als een ondernemer moet terug het bedrijfsleven in gebracht worden!

  4. Janneke

    Jaaaaaaaaaaaa, dit boek wil ik heel erg graag winnen. Het past helemaal in het gedachtegoed wat ik andere ondernemers aan het leren ben. Ik ben erg nieuwsgierig naar de inhoud. Zou het graag weer willen delen op mijn blog. Veel succes met de actie!!

    1. Martijn

      Leuk om te horen Janneke! Laat je ook nog even je e-mailadres achter via de link in het artikel? Dan maak je pas echt kans 😉

  5. Wiesje

    Ik ben zoekende naar hoe ikmijn dienstverlening kan optimaliseren opdat ik makkelijker groei kan bereiken in een lastige markt.

    1. Martijn

      Klinkt als een uitdaging waar dit boek perfect bij past Wiesje! Vergeet je niet jouw e-mailadres achter te laten via de link in het artikel? Dan is jouw deelname bevestigd.

  6. Mevrouw de Boer

    Wat spannend! Ik ga ook een poging wagen :) Mevrouw de Boer bestaat nu uit 2 meiden, maar we zitten tot over onze oren in het werk! We willen graag bijdragen aan alles wat zich richt op de verbinding boer-burger, communicatie en persoonlijke ontwikkeling in de agrarische sector. We willen niet “zomaar” iemand bij ons nauwkeurig opgericht bedrijf trekken. Dit boek lijkt ons daarin te kunnen helpen. Daarnaast zijn we altijd op zoek naar less waste! Leuk! Succes Martijn 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge