5 belangrijke onderdelen van Social Media Management

MartijnSocial Media4 Comments

Stream of Consciousness

Social media neemt bij steeds meer bedrijven een serieuze vorm aan. Je hoort steeds meer over teams die binnen bedrijven verantwoordelijk zijn voor social media. Maar zeker met een team is het heel belangrijk om goed na te denken over Social Media Management. Hieronder staan 5 onderdelen die je zeker niet moet vergeten als je aan de slag gaat met Social Media Management.

Inplannen

Social Media Management: inplannen

Sommige berichten kun je al inplannen. Vooraankondigingen voor evenementen bijvoorbeeld. Heb je de updates al bedacht die je rondom een evenement wilt verspreiden? Door deze in te plannen kun je je tijdens het evenement concentreren op actuele zaken. Ook kun je het inplannen van updates gebruiken op het moment dat je zelf eigenlijk niet bereikbaar bent. Ben je ondernemer en ga je een weekje op vakantie? Dat betekent niet dat er een week lang radiostilte moet zijn op Twitter bijvoorbeeld. Geef aan dat je op vakantie bent en dat je deze tijd wilt gebruiken om wat oude content onder de aandacht te brengen. Zo blijf je zelfs tijdens je vakantie onder de aandacht!

Geo

Social Media Management: GeoEnig idee wat er in jouw omgeving gebeurt? Met de juiste tools kun je precies bijhouden wat mensen in jouw directe omgeving zeggen. Dé beste manier om er achter te komen wat er leeft in jouw omgeving is door goed te luisteren en hierop in te spelen.

Een tijdje terug schreef ik al over een fictieve case voor een hotelketen die gebruik maakte van deze kennis.

Keywords

Social Media Management: KeywordsNatuurlijk kun je kijken wat er in de omgeving gebeurt. Maar je kunt ook gericht zoeken. Op jouw bedrijfsnaam bijvoorbeeld. Wat zeggen mensen over jouw bedrijf? Over over jouw producten? Of over jou als persoon? Door slim gebruik te maken van keywords kun je heel snel kansen spotten. Je kunt de keywords zelfs gebruiken om jouw concurrenten een stap voor te zijn.

Houd wel rekening met taalgebruik. Sommige keywords worden in verschillende talen gebruikt en dan is het handig als je kunt filteren op taal.

Samenwerken

In een team moet samengewerkt worden. Daar moeten van te voren goede afspraken over gemaakt worden. In onderstaand filmpje kun je zien hoe ING Direct in Canada samenwerkt met behulp van Hootsuite.

Using Social Media For Transparency: The ING DIRECT Story from HootSuite on Vimeo.

Rapporteren

Social Media Management: RapporterenMeten is weten kreeg ik vroeger al op school te horen. En dat geldt zeker hier. Hoe weet je nou of de inzet van social media een succes is of niet als je niet meet? Door consequent te meten weet je precies welke content wel aanslaat en welke niet. Hier kun je vervolgens in jouw strategie rekening mee houden.

Klaar voor de volgende stap?

Social media is niet meer weg te denken en als je serieus van plan bent om stappen te maken dan heb je een goede tool nodig. Hootsuite Pro biedt alle onderdelen die ik hierboven beschreven heb. Daarnaast is het heel eenvoudig om in te stappen en op het moment dat het nodig is uit te breiden. Met Hootsuite Pro krijg jij controle over social media. Met één tool beheer jij onder andere Twitter, Facebook en LinkedIn.

Schrijf je direct in voor 30 dagen gratis Hootsuite Pro 

4 Comments on “5 belangrijke onderdelen van Social Media Management”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge