5 dingen die Jon Favreau in de film Chef leert over Twitter

MartijnSlider, Social Media8 Comments

Chef

De herfst is begonnen. Afgelopen weekend was het echt triest buiten. Perfect weer om binnen te blijven, op de bank te ploffen, lekker tegen elkaar aan te kruipen en een film aan te zetten. Wij keken Chef, een feel-good film met Jon Favreau als chefkok Carl Casper die  weigert zijn creatieve gerechten in de keuken op te geven.

Een conflict met zijn baas is onvermijdelijk. Ook zoekt hij ruzie met een zure recensent op Twitter en besluit hij uiteindelijk tegen beter weten in op te stappen. Hij vertrekt naar Miami, waar hij een foodtruck opent met zijn beste vriend en zijn zoon. Hier vindt hij niet alleen zijn initiële passie voor koken terug maar ook zijn levenslust.

Deze film zal door veel foody’s bekeken worden, het één na het andere heerlijke gerecht wordt door Carl gemaakt. Ik heb letterlijk zitten kwijlen toen hij een meesterlijke kaastosti maakte. Maar ik keek ook met verbazing naar Twitter, die een prominente rol in de film had. Zou Favreau betaald worden voor het vermelden van Twitter?

Ik ben dagelijks met social media bezig. Voor mezelf, maar ook voor klanten. Daarom vond ik het leuk om de eerste stappen van chef Carl op Twitter te volgen. Stap voor stap leert hij de impact die hij heeft op Twitter. Zijn zoon, Percy, die al langer actief is op Twitter neemt zijn vader aan de hand en leert hem onder andere dit:

1. Een DM en een reply zijn niet hetzelfde

Al aan het begin van de film uit een recensent zijn mening over Carl op Twitter.  Carl reageert met zijn net aangemaakte Twitter account. Hij wist toen nog niet dat zijn tweet voor iedereen zichtbaar was. Dat is een essentieel verschil tussen een DM en een reply. Een DM is alleen te lezen door de ontvanger en een reply is in feite door iedereen te lezen.

2. De kracht van het netwerk

Na de reactie op de recensent maakte Carl kennis met de kracht van het netwerk. Helaas geen goede eerste indruk, Carl werd publiek de grond in geboord. Met de aanwijzingen van zijn zoon wist Carl het publiek weer voor zich te winnen en op een positieve manier gebruik te maken van zijn netwerk.

3. Locale marketing met geotaging

Als Carl en Percy terug komen bij de foodtruck met de boodschappen kunnen ze hun ogen niet geloven. Er staat een enorme rij klanten te wachten tot ze open gaan. Percy is minder verbaasd en laat zijn pa zien dat hij de locatie van de foodtruck gebruikt heeft in zijn tweets. Zo vonden de klanten Carl en zijn eten zo snel.

4. Visuals gebruiken

Percy gebruikte niet alleen geotaging om klanten te lokken. Bij elke update plaatste hij een foto of video. Zo maakte hij onderweg foto’s van van alles. Foto’s in de keuken, achter het stuur en foto’s van de straat waar ze met hun foodtruck stonden. Aan het einde van de film stuurde hij zijn vader een compilatie van al zijn foto’s en video’s die hij maakte met de app 1 Second Everyday.

5. Iedereen kan Twitteren

Stel je voor. Een kok die fantastisch kan koken gaat op reis met zijn foodtruck. Hij neemt zijn Twitterende zoon mee, die een jaar of elf oud zal zijn. Door de combinatie van goed eten en Twitter wordt de foodtruck een succes. Natuurlijk is dit een film, maar er zijn ook echte succesvoorbeelden van Twitter die laten zien dat iedereen kan Twitteren.

Wil jij ook starten met Twitter en heb je geen idee waar je moet beginnen? Dan is mijn Twitter Handleiding voor beginners echt iets voor jou!

8 Comments on “5 dingen die Jon Favreau in de film Chef leert over Twitter”

Laat een reactie achter bij Martijn Bloksma (@mbloksma) Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge