Een Social Media Management Dashboard is essentieel als je effectief aan de slag wilt met jouw social media strategie. Meerdere social media accounts beheren vanuit 1 tool, analyse mogelijkheden. Je hebt het echt nodig als je serieus aan de gaan wilt. Ik maak bij Afrit 22 gebruik van Hootsuite. En wel om 7 redenen.
Hootsuite is betaalbaar
Sterker nog! Hootsuite is voor de meest functionaliteiten zelfs gratis te gebruiken. Op het moment dat je aan de gang wilt gaan met de rapportage mogelijkheden en meer dan 5 social media accounts zul je moeten gaan betalen. Zelf gebruik ik de Pro versie en daar betaal ik maandelijks nog geen $6 voor. In de reacties ben ik er overigens op gewezen dat de prijs inmiddels gestegen is naar bijna $10. Hieronder zie je de verschillende pakketten:
Hootsuite is schaalbaar
Je kunt Hootsuite prima laten gebruiken door een marketing of communicatieafdeling, maar het wordt pas echt interessant als je accounts gaat koppelen en met organisaties gaat werken. Op dat moment kun je verschillende accounts beheren met verschillende afdelingen. De tool werkt ook niet met lange termijnverplichtingen, dus je kunt op- en afschalen wanneer dat nodig is.
Hootsuite support veel verschillende social media platforms
De meeste organisaties hebben een tool nodig om Twitter en Facebook te kunnen beheren. Hootsuite biedt ook ondersteuning voor onder andere LinkedIn, Foursquare en Google+. Met zoveel accounts in 1 tool heb je alles verzameld in 1 dashboard.
Hootsuite ondersteunt social media applicaties
Naast de ondersteuning van social media platformen biedt Hootsuite ook ondersteuning aan een groeiend aantal social media applicaties. Voorbeelden hiervan zijn Instagram, Hubspot, SocialBro, Flickr en Slideshare. De lijst met applicaties is echt heel groot en wordt ook steeds groter.
Taken verdelen binnen Hootsuite
Eerder noemde ik het samenwerken tussen verschillende afdelingen al een groot voordeel van Hootsuite. Om effectief samen te kunnen werken is het mogelijk om taken te verdelen. Voorbeeld: de afdeling communicatie ziet een tweet waar de sales afdeling op moet reageren. Communicatie wijst de tweet toe als taak aan sales en sales krijgt de taak in een apart venster te zien. Opgelost? Dan kan sales de taak voltooien.
Hootsuite analyse mogelijkheden
Hootsuite is geen monitoring tool zoals Coosto, HowardsHome Monitoring of Tracebuzz, maar heeft veel analyse mogelijkheden. Door links te verspreiden die verkort zijn met Hootsuites eigen URL verkorter ow.ly of ht.ly is het mogelijk om heel gedetailleerde rapportages te ontvangen. Één van de mooiste mogelijkheden vind ik het kunnen koppelen van een Google Analytics account om ook data van web traffic te kunnen vergelijken met social media activiteiten.
Er is een goede mobile app van Hootsuite
Niet essentieel, maar wel heel handig. De mobile app van Hootsuite werkt heel fijn. Als je eenmaal gewend bent aan de webapp dan kun je ook direct aan de slag met de mobile app. Waar je wel rekening mee moet houden is dat alleen de social media accounts zichtbaar zijn in de mobile app en niet de social media applicaties.
Hootsuite is met name interessant voor kleine bedrijven. Het is eenvoudig te starten met een gratis account en dat in de loop van de tijd uit te breiden naar een Pro of zelfs een Enterprise account. Hier kun je gratis de Pro versie 30 dagen proberen. En wat denk je? Is Hootsuite wat jouw organisatie nodig heeft? Als je er niet uitkomt hoor ik het graag, wie weet kan ik je helpen!
5 Comments on “7 Redenen waarom je Hootsuite zou moeten gebruiken”
Prijs is nu $9.99, de afbeelding is nog niet aangepast bij HootSuite zelf.
Dat is een beste verhoging. Is dit ook voor accounts die al een pro versie hebben?
Bedankt voor de toevoeging!
Wat wel nog goed is om te weten is dat de gratis versie geen reporting mogelijkheden bevat. Dus veel verder dan een soort van social media aggregator gaat het niet. Of heb ik ergens wat gemist?
Ook Hootsuite Basic kent een aantal analyse mogelijkheden:
Quick Analytics:
* Ow.ly Summary Stats
* Ow.ly Individual URL Stats
Custom Analytics: Twitter Profile Stats:
* Mentions by Influencers
Niet spectaculair inderdaad. Maar het is al wel heel fijn dat je vanuit Hootsuite kunt meten hoevaak er op een link geklikt wordt. Onafhankelijk waar je de link post. Dat maakt ook Hootsuite basic meer dan alleen een social media aggregator.
Pingback: 3 stappen om je tijd op social media beter te managen | Pop-up Professionals